-
M&A transaktioner
M&A transaktioner
-
Børsnoteringer & kapitalmarkeds-transaktioner
Børsnoteringer og andre kapitalmarkedstransaktioner
-
Private kapitaltilførsler
Private kapitaltilførsler
-
Hvad er IT-revisorerklæringer?
Der findes forskellige typer it-revisorerklæringer. Læs hvad forskellen på ISAE 3000 og ISAE 3402 er.
-
ISAE 3402 – IT-revisorerklæring
En revisorerklæring af typen ISAE 3402 dokumenterer it-forholdene hos en virksomhed og fungerer ofte som bevis for, at virksomheden lever op til lovkrav og god it-skik.
-
ISAE 3000 GDPR – IT-revisorerklæring
En ISAE 3000 revisorerklæring er resultatet af vores gennemgang, der beviser om jeres virksomhed overholder databeskyttelsesloven (GDPR) som databehandler.
-
ISAE 3000 Cyber – IT-revisorerklæring
ISAE 3000 Cyber er en it-revisorerklæring der er relevant, hvis man ønsker at vise hvilke sikringsniveau virksomheden har i forhold til cybersikkerhedsrisici.
-
Forberedelsesforløb inden ISAE erklæringsarbejdet
Vi assisterer virksomheder i forløbet frem mod ISAE erklæringsarbejdet.
-
GAP analyser
For it sikkerhed kan GAP bruges til at påvise hvor der bør lægges ressourcer ift. hvor man gerne ser sin organisation være fremadrettet.
-
IT-rådgivning
Vi rådgiver både store og små virksomheder om alt lige fra håndtering af governance, risk og compliance (GRC), til spørgsmål om GDPR, udarbejdelse af it-sikkerhedspolitikker (informationssikkerhedspolitikker), implementering af NSIS eller NIS2.
-
ISO 27001/2 og ISO 27701
Vi hjælper med udarbejdelse af certificering omkring informationssikkerhed, hvor ISO 27001 er den mest anerkendte internationale standard.
-
NIS2 – rådgivning om implementering
Virksomheder og offenlige organisationer kan være omfattet af NIS2, hvis man anses for at være en del af Danmarks kritiske infrastruktur. Vi assisterer i arbejdet hen mod at blive NIS2-compliant.
-
NSIS – MitID/NemLog-in3
Udbydere af MitID skal have tilladelse fra Digitaliseringsstyrelsen, for at udbyde løsningen. Vi hjælper med formkrav og indhold til hvad der skal til for at blive godkendt.
-
It due diligence
Som it-revisorer er vi den uvildige part i it due diligence gennemgang ved virksomhedskøb, -salg eller -overtagelse. Vores detaljerede fagviden, fra det tekniske og det organisatoriske, gør, at vi ikke kun vurderer værdiansættelsen af hardwaren i virksomheden, vi vurderer mest af alt den forretningsmæssige værdi af systemerne.
-
Praktisk IT-sikkerhedsvurdering
Vi udarbejder praktisk IT-sikkerhedsvurdering til brug i virksomhedens it-funktion, men mest af alt til brug af direktion og bestyrelse.
Læs også vores nyeste artikel om udskydelse af indsendelsesfristen for årsrapport her.
Mange virksomheders drift påvirkes af Coronavirus i disse dage, men virussen har også indflydelse på de regnskaber, som skal aflægges de kommende måneder. Få overblik over Coronakrisens betydning for din årsrapport her.
Omtale af Coronavirus i årsrapporten
Coronakrisen vil som udgangspunkt ikke påvirke værdiansættelser i årsrapporter for 2019, dog med undtagelse ved going-concern problemer, jf. nedenfor. Det skyldes, at effekten af Coronakrisen for alvor først blev kendt efter 1. januar 2020 og således ikke påvirker grundlaget for værdiansættelser før dette tidspunkt. I forhold til årsrapporter for 2019 er Coronakrisen en såkaldt ikke-regulerende begivenhed.
Coronakrisen bør dog omtales i årsrapporter for 2019 som en væsentlig efterfølgende begivenhed, der i langt de fleste tilfælde vil påvirke forventningerne til 2020 for den enkelte virksomhed. En omtale af Coronakrisens mulige påvirkninger på den konkrete virksomhed i ledelsesberetningen og eventuelt i noter vil være et vigtigt element i det samlede retvisende billede, som årsrapporten skal vise, og som regnskabsbruger anvender til at vurdere virksomheden.
Konstateres det her i 2020 inden godkendelsen af årsrapporten for 2019, at effekten af Coronakrisen er så gennemgribende for virksomheden, at virksomheden ikke kan fortsætte driften i det kommende regnskabsår, et såkaldt going-concern problem, vil det påvirke værdiansættelsen således, at der skal tages udgangspunkt i de som regel lavere realisationsværdier i stedet for værdiansættelse under forudsætning om fortsat drift som hidtil.
For årsrapporter med et regnskabsår, der slutter efter 31. december 2019, kan værdiansættelser blive påvirket af Coronakrisen, hvis effekten af Coronakrisen var kendt inden udløbet af regnskabsåret.
Indsendelse af årsrapporten
For virksomheder med mere end 10 ejere gælder det pr. 18. marts 2020, at fristen for indsendelse af årsrapport er forlænget, hvis virksomheden ikke allerede har afholdt generalforsamling. Har man ikke afholdt generalforsamling og kan denne ikke afholdes elektronisk, skal årsrapporten først være Erhvervsstyrelsen i hænde senest otte uger efter at regeringens forsamlingsforbud ophører.
For virksomheder med færre end 10 ejere gælder det fortsat, at årsrapporten skal være indberettet til Erhvervsstyrelsen senest fem måneder efter afslutningen af regnskabsåret.
Afgift hvis årsrapporten indsendes for sent
Til trods for den udskudte indsendelsesfrist for virksomheder med mere end 10 ejere, så gælder det forsat for alle virksomheder, at der skal betales afgift, hvis årsrapporten ikke er indberettet til tiden. Det er fortsat fristen på otte dage efter udsendelse af Erhvervsstyrelsens påkravsbrev, som gælder.