-
M&A transaktioner
M&A transaktioner
-
Børsnoteringer & kapitalmarkeds-transaktioner
Børsnoteringer og andre kapitalmarkedstransaktioner
-
Private kapitaltilførsler
Private kapitaltilførsler
-
Hvad er IT-revisorerklæringer?
Der findes forskellige typer it-revisorerklæringer. Læs hvad forskellen på ISAE 3000 og ISAE 3402 er.
-
ISAE 3402 – IT-revisorerklæring
En revisorerklæring af typen ISAE 3402 dokumenterer it-forholdene hos en virksomhed og fungerer ofte som bevis for, at virksomheden lever op til lovkrav og god it-skik.
-
ISAE 3000 GDPR – IT-revisorerklæring
En ISAE 3000 revisorerklæring er resultatet af vores gennemgang, der beviser om jeres virksomhed overholder databeskyttelsesloven (GDPR) som databehandler.
-
ISAE 3000 Cyber – IT-revisorerklæring
ISAE 3000 Cyber er en it-revisorerklæring der er relevant, hvis man ønsker at vise hvilke sikringsniveau virksomheden har i forhold til cybersikkerhedsrisici.
-
Forberedelsesforløb inden ISAE erklæringsarbejdet
Vi assisterer virksomheder i forløbet frem mod ISAE erklæringsarbejdet.
-
GAP analyser
For it sikkerhed kan GAP bruges til at påvise hvor der bør lægges ressourcer ift. hvor man gerne ser sin organisation være fremadrettet.
-
IT-rådgivning
Vi rådgiver både store og små virksomheder om alt lige fra håndtering af governance, risk og compliance (GRC), til spørgsmål om GDPR, udarbejdelse af it-sikkerhedspolitikker (informationssikkerhedspolitikker), implementering af NSIS eller NIS2.
-
ISO 27001/2 og ISO 27701
Vi hjælper med udarbejdelse af certificering omkring informationssikkerhed, hvor ISO 27001 er den mest anerkendte internationale standard.
-
NIS2 – rådgivning om implementering
Virksomheder og offenlige organisationer kan være omfattet af NIS2, hvis man anses for at være en del af Danmarks kritiske infrastruktur. Vi assisterer i arbejdet hen mod at blive NIS2-compliant.
-
NSIS – MitID/NemLog-in3
Udbydere af MitID skal have tilladelse fra Digitaliseringsstyrelsen, for at udbyde løsningen. Vi hjælper med formkrav og indhold til hvad der skal til for at blive godkendt.
-
It due diligence
Som it-revisorer er vi den uvildige part i it due diligence gennemgang ved virksomhedskøb, -salg eller -overtagelse. Vores detaljerede fagviden, fra det tekniske og det organisatoriske, gør, at vi ikke kun vurderer værdiansættelsen af hardwaren i virksomheden, vi vurderer mest af alt den forretningsmæssige værdi af systemerne.
-
Praktisk IT-sikkerhedsvurdering
Vi udarbejder praktisk IT-sikkerhedsvurdering til brug i virksomhedens it-funktion, men mest af alt til brug af direktion og bestyrelse.
Af Statsautoriseret revisor | Associeret Partner, Jacob Helly Juell-Hansen og Statsautoriseret revisor | Partner, Claus Koskelin
begge medlemmer af Grant Thorntons industrigruppe for Construction.
Siden marts 2015 har et udvalg arbejdet på at justere AB-systemet. Udvalget afgav den 21. juni 2018 en betænkning med de nye rammevilkår for byggeriet. Udvalget anbefaler, at disse nye regler anvendes fra 1. januar 2019, hvilket er lige om lidt. Derfor er det relevant også i entreprenørens økonomistyring og regnskabsaflæggelsen at få skabt et overblik over, hvilke væsentlige forskelle, der består mellem AB 18 og AB 92.
Vi har valgt at fremhæve udvalgte hovedpunkter, hvor AB 18 afviger fra AB 92.
De udvalgte områder kan alle umiddelbart have effekt på regnskabsaflæggelsesprocessen, hvorfor vi har udvalgt disse:
- § 9 og § 67 – Entreprenørens sikkerhedsstillelse
- § 10 og § 67 – Bygherrens sikkerhedsstillelse
- § 27 – Risikoens overgang
- § 34-35 – Regulering af entreprisesummen
- § 36 – Aconto to gange
- § 64-69 – Tvistløsning
§ 9 og § 67 – Entreprenørens sikkerhedsstillelse
AB 92 anfører, at entreprenøren altid skal stille en sikkerhed (arbejdsgaranti) på 15% af entreprisesummen, som nedskrives til 10% ved aflevering.
Efter AB 18 er der indsat en bagatelgrænse, sådan at der kun skal stilles en garanti hvis entreprisesummen (ekskl. moms) overstiger 1 mio. kr.
Derudover har bygherren nu mulighed for at fradrage alle mer- og mindrearbejder ved opgørelsen af beregningsgrundlaget for 10%-sikkerhedsstillelsen.
Der kan som hidtil indledes en sag om sagkyndig beslutning ved tvister om udbetaling under garantien.
Som en nyskabelse i AB 18 vil en sådan sag nu også kunne indledes i tilfælde af tvist om arbejdsgarantiens nedskrivning og ophør.
§ 10 og § 67 – Bygherrens sikkerhedsstillelse
Efter AB 18 skal private bygherrer altid stille en betalingsgaranti, også selvom entreprenøren ikke har anmodet om det – dette er en væsentlige forbedring for entreprenøren i forhold til AB 92, hvor betalingsgarantier kun kom på tale, hvis entreprenøren anmodede om det.
Det er værd at bemærke, at almene boligorganisationer ikke anses som en privat bygherre.
§ 27 – Risikoens overgang
Der er i AB 18 nu sket en væsentlig udbygning af reglerne for overgang af risiko i forhold til AB 92.
Dermed er der nu flere tilfælde end før, hvor bygherren kommer til at bære risikoen for skader mv. på leverancer og materialer, som sker før aflevering. Dette har under visse omstændigheder betydning for indregning af indtægter og afregning af moms for entreprenøren.
§ 34-35 – Regulering af entreprisesummen
Tidligere var entreprisesummen fast uanset varigheden af arbejdet – med mindre andet var aftalt (AB 92).
I AB 18 bliver der indført en fastprisperiode på 12 måneder fra tilbudsdagen. Derefter kan der ske justering af prisen på den del af arbejdet, der udføres udover denne periode. AB 18 giver også mulighed for, at entreprisesummen i særlige tilfælde kan reguleres i tilfælde af statslige indgreb (f.eks. omlægning af afgifter) eller ekstraordinære prisstigninger på materialer og brændstof. Dette har betydning for entreprenørens mellemkalkulationer i forbindelse med fastlæggelse af forventet dækningsbidrag ved regnskabsaflæggelsen.
§ 36 – Aconto to gange
Efter AB 18, har entreprenøren nu ret til acontobetaling to gange om måneden mod blot én gang efter AB 92. Det betyder en del for likviditeten for entreprenørerne, hvis muligheden udnyttes.
§64-69 – Tvistløsning
Afsnit om tvistløsning efter AB 18 afviger væsentligt fra AB 92.
Afvigelserne omfatter blandt andet tre væsentlige tiltag til at sikre en bedre proces omkring løsning af tvister.
- To nye eksterne tvistløsningsinstrumenter til i form af mediation / mægling og hurtig afgørelse
- Obligatorisk løsningstrappe – intern løsning på to niveauer (før mulighed for eksterne løsninger)
- Projektlederniveau
- Ledelsesrepræsentantniveau
- Indførelse af en ”cool off”-periode, sådan at voldgift først kan anlægges fire uger efter, at et internt forløb er afsluttet uforløst.
Ovenstående omfatter nogle af de væsentligste ændringer, som kan have en effekt på processen i forbindelse med den regnskabsmæssige behandling af eksempelvis igangværende arbejder og eventuelle oplysningsforpligtelser.
Hvis du vil vide mere om, hvordan opdateringen af byggeriets aftalevilkår kan have indvirkning på jeres regnskabsaflæggelse, så er du meget velkommen til at tage fat i én af vores rådgivere.
Du kan læse mere om vores Construction-gruppe og vores rådgivere, som er med i gruppen her.