-
M&A transaktioner
M&A transaktioner
-
Børsnoteringer & kapitalmarkeds-transaktioner
Børsnoteringer og andre kapitalmarkedstransaktioner
-
Private kapitaltilførsler
Private kapitaltilførsler
-
Hvad er IT-revisorerklæringer?
Der findes forskellige typer it-revisorerklæringer. Læs hvad forskellen på ISAE 3000 og ISAE 3402 er.
-
ISAE 3402 – IT-revisorerklæring
En revisorerklæring af typen ISAE 3402 dokumenterer it-forholdene hos en virksomhed og fungerer ofte som bevis for, at virksomheden lever op til lovkrav og god it-skik.
-
ISAE 3000 GDPR – IT-revisorerklæring
En ISAE 3000 revisorerklæring er resultatet af vores gennemgang, der beviser om jeres virksomhed overholder databeskyttelsesloven (GDPR) som databehandler.
-
ISAE 3000 Cyber – IT-revisorerklæring
ISAE 3000 Cyber er en it-revisorerklæring der er relevant, hvis man ønsker at vise hvilke sikringsniveau virksomheden har i forhold til cybersikkerhedsrisici.
-
Forberedelsesforløb inden ISAE erklæringsarbejdet
Vi assisterer virksomheder i forløbet frem mod ISAE erklæringsarbejdet.
-
GAP analyser
For it sikkerhed kan GAP bruges til at påvise hvor der bør lægges ressourcer ift. hvor man gerne ser sin organisation være fremadrettet.
-
IT-rådgivning
Vi rådgiver både store og små virksomheder om alt lige fra håndtering af governance, risk og compliance (GRC), til spørgsmål om GDPR, udarbejdelse af it-sikkerhedspolitikker (informationssikkerhedspolitikker), implementering af NSIS eller NIS2.
-
ISO 27001/2 og ISO 27701
Vi hjælper med udarbejdelse af certificering omkring informationssikkerhed, hvor ISO 27001 er den mest anerkendte internationale standard.
-
NIS2 – rådgivning om implementering
Virksomheder og offenlige organisationer kan være omfattet af NIS2, hvis man anses for at være en del af Danmarks kritiske infrastruktur. Vi assisterer i arbejdet hen mod at blive NIS2-compliant.
-
NSIS – MitID/NemLog-in3
Udbydere af MitID skal have tilladelse fra Digitaliseringsstyrelsen, for at udbyde løsningen. Vi hjælper med formkrav og indhold til hvad der skal til for at blive godkendt.
-
It due diligence
Som it-revisorer er vi den uvildige part i it due diligence gennemgang ved virksomhedskøb, -salg eller -overtagelse. Vores detaljerede fagviden, fra det tekniske og det organisatoriske, gør, at vi ikke kun vurderer værdiansættelsen af hardwaren i virksomheden, vi vurderer mest af alt den forretningsmæssige værdi af systemerne.
-
Praktisk IT-sikkerhedsvurdering
Vi udarbejder praktisk IT-sikkerhedsvurdering til brug i virksomhedens it-funktion, men mest af alt til brug af direktion og bestyrelse.
Der var én, der var to og nu Retssikkerhedspakke III, der blev præsenteret i august 2017 med overskriften ”Klar og præcis lovgivning”. I dag har Folketinget vedtaget nogle af de lovforslag, som udgør en udmøntning af pakken.
Retssikkerhedspakke III
Pakken indeholder tre hovedoverskrifter, som er følgende:
- Klare rammer for skattebetalingen
- Klare grænser for kontrol
- Retssikkerhed i klagesystemet.
Klare rammer for skattebetalingen
Underpunkterne til denne overskrift er:
- En tidssvarende årsopgørelse
- Tillid til myndighederne – vished om bindende svar
- Undersøgelse af skatteforvaltningens praksisændringer.
En tidssvarende årsopgørelse
En tidssvarende årsopgørelse betyder blandt andet, at betegnelsen selvangivelse afskaffes og erstattes af oplysningsskema samt nemmere adgang til at tilkendegive sin uenighed i indberettede beløb, hvor felterne er låste.
Reglerne herom er nærmere beskrevet i den nye skattekontrollov (L 13), som er vedtaget af Folketinget i dag. Den nye lov træder først i kraft den 1. januar 2019, så der er tid til at vænne sig til de nye termer mv.
Tillid til myndighederne – vished om bindende svar
Fra og med den 1. juli 2015 var det ikke længere muligt at få bindende svar om værdiansættelse. Et svar var alligevel ikke bindende for SKAT, hvis det efterfølgende blev konstateret, at værdien af aktivet væsentligt afveg fra den værdi, der fremgik af det bindende svar.
Fra og med den 11. oktober 2017 kan der igen fås bindende svar om værdiansættelse af aktiver, og SKAT kan ikke tilbagekalde det bindende svar, selv om aktivet senere sælges for et væsentligt højere beløb (L 64 B – vedtaget 28. november 2017).
Undersøgelse af skatteforvaltningens praksisændringer
SKATs borger- og retssikkerhedschef og de relevante brancheorganisationer er inddraget i dette arbejde.
Klare grænser for kontrol
Underpunkterne til denne overskrift er:
- En præcis og moderne skattekontrollov
- Præcise kontrolbeføjelser
- Klare rammer for sanktioner.
Disse tre underpunkter er samlet i den nye skattekontrollov, som afløser en 70 år gammel lov, som dog har været tilrettet mange gange.
Skattekontrollov (L 13)
Den nuværende skattekontrollov omfatter såvel reglerne om selvangivelsespligt, sanktionerne ved overtrædelse af selvangivelsespligt mv. og de automatiske indberetningspligter for arbejdsgivere, pengeinstitutter, forsikringsselskaber m.fl.
I den nye skattekontrollov, som træder i kraft den 1. januar 2019, er der ikke længere bestemmelser om automatisk indberetningspligt. Det betyder ikke, at disse er afskaffet, men reglerne herom har fået sin egen lov, nemlig skatteindberetningsloven (L 14). Loven træder i kraft den 1. januar 2019, men gælder dog ikke for indberetninger for kalenderåret 2018.
Det fører for vidt her at gennemgå den nye skattekontrollov. Men målsætningen har været en præcisering af SKATs kontrolbeføjelser, herunder en selvstændig bestemmelse om krydsrevision og forbud mod dataspejling.
Retssikkerhed i klagesystemet
Et af punkterne her er, at sagsbehandlingstiderne i Skatteankestyrelsen er for lange. Det kan vi kun være enige i. Regeringen vil derfor præsentere en Retssikkerhedspakke IV, der blandt andet skal ”se på” en nedbringelse af sagsbehandlingstiderne.