-
M&A transaktioner
M&A transaktioner
-
Børsnoteringer & kapitalmarkeds-transaktioner
Børsnoteringer og andre kapitalmarkedstransaktioner
-
Private kapitaltilførsler
Private kapitaltilførsler
-
Hvad er IT-revisorerklæringer?
Der findes forskellige typer it-revisorerklæringer. Læs hvad forskellen på ISAE 3000 og ISAE 3402 er.
-
ISAE 3402 – IT-revisorerklæring
En revisorerklæring af typen ISAE 3402 dokumenterer it-forholdene hos en virksomhed og fungerer ofte som bevis for, at virksomheden lever op til lovkrav og god it-skik.
-
ISAE 3000 GDPR – IT-revisorerklæring
En ISAE 3000 revisorerklæring er resultatet af vores gennemgang, der beviser om jeres virksomhed overholder databeskyttelsesloven (GDPR) som databehandler.
-
ISAE 3000 Cyber – IT-revisorerklæring
ISAE 3000 Cyber er en it-revisorerklæring der er relevant, hvis man ønsker at vise hvilke sikringsniveau virksomheden har i forhold til cybersikkerhedsrisici.
-
Forberedelsesforløb inden ISAE erklæringsarbejdet
Vi assisterer virksomheder i forløbet frem mod ISAE erklæringsarbejdet.
-
GAP analyser
For it sikkerhed kan GAP bruges til at påvise hvor der bør lægges ressourcer ift. hvor man gerne ser sin organisation være fremadrettet.
-
IT-rådgivning
Vi rådgiver både store og små virksomheder om alt lige fra håndtering af governance, risk og compliance (GRC), til spørgsmål om GDPR, udarbejdelse af it-sikkerhedspolitikker (informationssikkerhedspolitikker), implementering af NSIS eller NIS2.
-
ISO 27001/2 og ISO 27701
Vi hjælper med udarbejdelse af certificering omkring informationssikkerhed, hvor ISO 27001 er den mest anerkendte internationale standard.
-
NIS2 – rådgivning om implementering
Virksomheder og offenlige organisationer kan være omfattet af NIS2, hvis man anses for at være en del af Danmarks kritiske infrastruktur. Vi assisterer i arbejdet hen mod at blive NIS2-compliant.
-
NSIS – MitID/NemLog-in3
Udbydere af MitID skal have tilladelse fra Digitaliseringsstyrelsen, for at udbyde løsningen. Vi hjælper med formkrav og indhold til hvad der skal til for at blive godkendt.
-
It due diligence
Som it-revisorer er vi den uvildige part i it due diligence gennemgang ved virksomhedskøb, -salg eller -overtagelse. Vores detaljerede fagviden, fra det tekniske og det organisatoriske, gør, at vi ikke kun vurderer værdiansættelsen af hardwaren i virksomheden, vi vurderer mest af alt den forretningsmæssige værdi af systemerne.
-
Praktisk IT-sikkerhedsvurdering
Vi udarbejder praktisk IT-sikkerhedsvurdering til brug i virksomhedens it-funktion, men mest af alt til brug af direktion og bestyrelse.
Deleøkonomien, herunder korttidsudlejningen af boliger, er et område i stærk vækst. Det er derfor glædeligt, at regeringen nu har foreslået en række tiltag, som både forenkler og lemper på beskatningen på dette område.
Indkomst ved korttidsudlejning af boliger/værelser via platforme som Airbnb er skattepligtig for udlejeren. De nuværende regler om opgørelse og indberetning/selvangivelse disse indtægter er imidlertid komplicerede for den enkelte udlejer, som selv skal sørge for at opgøre og indberette sin indtægt til SKAT. Det betyder, at der er en betydelig risiko for, at disse indtægter bliver opgjort forkert eller slet ikke bliver indberettet og beskattet som de skal.
Regeringen har derfor foreslået en række ændringer af reglerne, som dels gør udlejningen enklere at håndtere for den enkelte udlejer, dels øger sikkerheden for, at de pågældende indtægter bliver opgjort og indberettet korrekt til SKAT, og dels lemper på beskatningen af denne type indkomst i visse situationer.
Grundtanken i regeringens plan er, at der skal etableres en digital platform, som automatisk skal indberette udlejernes indtægt til SKAT. For at sikre, at denne automatiske indberetning dermed bliver udbredt, vil der være nogen fordele for udlejerne ved at anvende den digitale platform, nemlig følgende:
- Der indføres et bundfradrag i lejeindtægten på 36.000 kr. årligt, og det vil kun være 60 % af indtægten over bundgrænsen, som skal beskattes. Er man derimod ikke tilmeldt automatisk indberetning, så er hele indtægten skattepligtig uden noget bundfradrag.
- Man kan udleje sin bolig op til 90 dage årligt. Er man ikke tilmeldt automatisk indberetning, så må der højst udlejes i 30 dage årligt. Der vil dog blive mulighed for, at kommunerne kan vælge at forhøje – men ikke nedsætte - de tilladte antal dage.
Regeringen skal nu i gang med forhandlinger for at skaffe et flertal for disse ændringer, og Grant Thornton håber at forhandlingerne krones med held.