-
M&A transaktioner
M&A transaktioner
-
Børsnoteringer & kapitalmarkeds-transaktioner
Børsnoteringer og andre kapitalmarkedstransaktioner
-
Private kapitaltilførsler
Private kapitaltilførsler
-
Hvad er IT-revisorerklæringer?
Der findes forskellige typer it-revisorerklæringer. Læs hvad forskellen på ISAE 3000 og ISAE 3402 er.
-
ISAE 3402 – IT-revisorerklæring
En revisorerklæring af typen ISAE 3402 dokumenterer it-forholdene hos en virksomhed og fungerer ofte som bevis for, at virksomheden lever op til lovkrav og god it-skik.
-
ISAE 3000 GDPR – IT-revisorerklæring
En ISAE 3000 revisorerklæring er resultatet af vores gennemgang, der beviser om jeres virksomhed overholder databeskyttelsesloven (GDPR) som databehandler.
-
ISAE 3000 Cyber – IT-revisorerklæring
ISAE 3000 Cyber er en it-revisorerklæring der er relevant, hvis man ønsker at vise hvilke sikringsniveau virksomheden har i forhold til cybersikkerhedsrisici.
-
Forberedelsesforløb inden ISAE erklæringsarbejdet
Vi assisterer virksomheder i forløbet frem mod ISAE erklæringsarbejdet.
-
GAP analyser
For it sikkerhed kan GAP bruges til at påvise hvor der bør lægges ressourcer ift. hvor man gerne ser sin organisation være fremadrettet.
-
IT-rådgivning
Vi rådgiver både store og små virksomheder om alt lige fra håndtering af governance, risk og compliance (GRC), til spørgsmål om GDPR, udarbejdelse af it-sikkerhedspolitikker (informationssikkerhedspolitikker), implementering af NSIS eller NIS2.
-
ISO 27001/2 og ISO 27701
Vi hjælper med udarbejdelse af certificering omkring informationssikkerhed, hvor ISO 27001 er den mest anerkendte internationale standard.
-
NIS2 – rådgivning om implementering
Virksomheder og offenlige organisationer kan være omfattet af NIS2, hvis man anses for at være en del af Danmarks kritiske infrastruktur. Vi assisterer i arbejdet hen mod at blive NIS2-compliant.
-
NSIS – MitID/NemLog-in3
Udbydere af MitID skal have tilladelse fra Digitaliseringsstyrelsen, for at udbyde løsningen. Vi hjælper med formkrav og indhold til hvad der skal til for at blive godkendt.
-
It due diligence
Som it-revisorer er vi den uvildige part i it due diligence gennemgang ved virksomhedskøb, -salg eller -overtagelse. Vores detaljerede fagviden, fra det tekniske og det organisatoriske, gør, at vi ikke kun vurderer værdiansættelsen af hardwaren i virksomheden, vi vurderer mest af alt den forretningsmæssige værdi af systemerne.
-
Praktisk IT-sikkerhedsvurdering
Vi udarbejder praktisk IT-sikkerhedsvurdering til brug i virksomhedens it-funktion, men mest af alt til brug af direktion og bestyrelse.

Den 1. juli 2021 trådte nye regler for salg af varer til privatpersoner i andre EU-lande i kraft. Systemet kaldes i daglig tale OneStopShop (OSS) og indebærer, at virksomheder, der sælger varer til private forbrugere i andre lande, kan vælge at indberette og betale moms i hele EU via én samlet momsangivelse.
Momsreglerne i EU er centrale forstået på den måde, at medlemslandene er forpligtiget til at rette ind efter et fælles momssystem. Momssystemet kan dog ikke følge med, når det kommer til internationalisering og globalisering, hvilket volder store problemer for mange virksomheder. I EU er man opmærksom på udfordringerne, som det centrale system medfører. Dette er fx tab af momskroner på op til 16,5 mia. kr. alene i Danmark (2017) og den konkurrencefordrejende effekt, som bureaukratiske regler har for bl.a. SMV-segmentet, der oftest er nødsaget til at købe administration ude i byen, hvor større virksomheder kan håndtere det in-house. Så hvorfor gøre brug af OSS med de udfordringer, der følger med et centralt system? Det kommer vi ind på her.
OSS gør momshåndtering lettere
OSS blev modtaget med blandede følelser. Nogle virksomheder åndede lettede op, mens andre tænkte, hold nu op, det kan de ikke mene. Når det er sagt, så har systemet langt flere fordele end ulemper for de virksomheder, der er omfattet, og dermed efter eget valg kan drage nytte af de fordele, der følger med.
Hvilke virksomheder kan benytte OSS?
OSS kan benyttes af virksomheder med salg til privatpersoner i andre EU-lande, hvor virksomheden selv står for forsendelsen af varerne. Et sådan salg kaldes for ”fjernsalg”. Grænsen for, hvornår man som virksomhed i EU - og således også som dansk virksomhed, skal momsregistreres, er sat lavt. Virksomheder med en samlet omsætning, der overstiger 10.000 EUR p.a., skal opkræve lokal moms, altså moms i det land hvor forbrugeren er bosat.
Opkrævning af lokal moms kan ske på to måder; enten via en lokal momsangivelse eller ved angivelse i OSS-systemet, som i Danmark er inkorporeret i Tast-Selv Erhverv. Sidstnævnte løsning, er som udgangspunkt at foretrække, da det kræver en del at håndtere lokale momsregistreringer og angivelser – andet layout, strenge deadlines, forskellige angivelseskrav, fx SAF-T eller papir osv.
Hvilke fordele følger med OSS?
En af de klare fordele ved OSS er, at virksomheder med salg til privatpersoner i andre EU-lande kan nøjes med at angive momsen i ét land, f.eks. Danmark. Det er imidlertid ikke muligt både at benytte OSS og have en lokal momsregistrering i andre EU-lande. Virksomheder, der som følge af tidligere gældende momsregler for fjernsalg, har en lokal momsregistrering, skal således lade sig afmelde, medmindre registreringen fx er begrundet i en lokal lagerfacilitet i det pågældende land. Med angivelse i OSS via ét land følger én angivelse, én deadline, fire årlige momsperioder og én samlet betaling. Ved benyttelse af OSS i Danmark, vil virksomheden således skulle lade sig OSS-registrere, angive momsen kvartalsvis i Tast-Selv Erhverv og betale et samlet momsbeløb til Skattestyrelsen, som efterfølgende fordeles til de respektive medlemslande. For virksomheder mindskes administrationen altså ved at samle det hele i OSS-systemet.
Herudover kan vi i Danmark drage fordel af, at momssatsen i Danmark er den næsthøjeste i EU. Afhængig af konkurrencesituationen på det pågældende marked, kan en dansk virksomhed ved salg til fx kunder i Tyskland øge sin avance med 6 %, svarende til forskellen på den danske og tyske standard momssats. Mange virksomheder vælger nemlig at angive en enhedspris inkl. moms på deres hjemmeside uden at differentiere mellem landene.
Det skal du være opmærksom på ved brug af OSS
Differentierede momssatser stiller krav til webshoppen. Herudover skal virksomhederne være klar på at kunne angive de forskellige momssatser på fakturaen. En løsning på dette kan være at angive sine priser inkl. moms, hvilket er tilladt ved salg til privatpersoner. Herved kan man undgå forskellige domæner, et omstændigt faktura setup osv. Mulighederne afhænger naturligvis af varetype, antallet af lande virksomheden sender til og andre strategiske overvejelser.
Virksomheder, der benytter OSS, skal også være obs på, at opbevaringspligten er udvidet til 10 år, og at omsætningen skal kunne fordeles per land. Endvidere skal man være opmærksom på, at der fortsat stilles krav om lokal momsregistrering i andre EU-lande, hvis man har et varelager i det pågældende land.
Håndtering af salg til 3. lande
Når vi taler salg af varer til 3. lande, er udgangspunktet, at en eventuel lokal moms samt øvrige lokale afgifter betales af kunden i forbindelse med importen. Dog skal virksomheder med salg til privatpersoner i f.eks. Storbritannien være opmærksomme på, at virksomheden skal momsregistreres ved salg til bl.a. privatpersoner, hvis den samlede værdi af forsendelsen er lavere end 135 GBP. Årsagen er, at disse leverancer ikke er omfattet af de almindelige importprocedurer, men derimod lokal moms på typisk 20 %. Den lokale moms skal opkræves af sælger og for at kunne opkræve britisk moms, skal den danske virksomhed altså momsregistreres.
Videre udbredelse og implementering af OSS
Virksomheder, der sælger elektroniske ydelser, såsom lydbøger og e-learning, har kunne benytte OSS-systemet i mange år, hvorfor man også fra EU’s side på forhånd vidste, at OSS med fordel kunne udbredes til også at gælde for grænseoverskridende varetransaktioner. Samtidig med implementeringen af OSS blev der også indført nye regler for importvirksomheder, som herved har fået mulighed for at benytte en tilsvarende ordning kaldet IOSS. Sidstnævnte er en vigtig regel, der har til formål at beskytte EU-virksomhederne mod ulige konkurrence fra 3. lande. De kommende år vil byde på flere radikale ændringer i momssystemet, hvilket da også er tiltrængt.
Har du spørgsmål omkring OSS-registrering eller angivelse, eller har du brug for hjælp til hele setuppet, kan du altid kontakte os.