-
M&A transaktioner
M&A transaktioner
-
Børsnoteringer & kapitalmarkeds-transaktioner
Børsnoteringer og andre kapitalmarkedstransaktioner
-
Private kapitaltilførsler
Private kapitaltilførsler
-
Hvad er IT-revisorerklæringer?
Der findes forskellige typer it-revisorerklæringer. Læs hvad forskellen på ISAE 3000 og ISAE 3402 er.
-
ISAE 3402 – IT-revisorerklæring
En revisorerklæring af typen ISAE 3402 dokumenterer it-forholdene hos en virksomhed og fungerer ofte som bevis for, at virksomheden lever op til lovkrav og god it-skik.
-
ISAE 3000 GDPR – IT-revisorerklæring
En ISAE 3000 revisorerklæring er resultatet af vores gennemgang, der beviser om jeres virksomhed overholder databeskyttelsesloven (GDPR) som databehandler.
-
ISAE 3000 Cyber – IT-revisorerklæring
ISAE 3000 Cyber er en it-revisorerklæring der er relevant, hvis man ønsker at vise hvilke sikringsniveau virksomheden har i forhold til cybersikkerhedsrisici.
-
Forberedelsesforløb inden ISAE erklæringsarbejdet
Vi assisterer virksomheder i forløbet frem mod ISAE erklæringsarbejdet.
-
GAP analyser
For it sikkerhed kan GAP bruges til at påvise hvor der bør lægges ressourcer ift. hvor man gerne ser sin organisation være fremadrettet.
-
IT-rådgivning
Vi rådgiver både store og små virksomheder om alt lige fra håndtering af governance, risk og compliance (GRC), til spørgsmål om GDPR, udarbejdelse af it-sikkerhedspolitikker (informationssikkerhedspolitikker), implementering af NSIS eller NIS2.
-
ISO 27001/2 og ISO 27701
Vi hjælper med udarbejdelse af certificering omkring informationssikkerhed, hvor ISO 27001 er den mest anerkendte internationale standard.
-
NIS2 – rådgivning om implementering
Virksomheder og offenlige organisationer kan være omfattet af NIS2, hvis man anses for at være en del af Danmarks kritiske infrastruktur. Vi assisterer i arbejdet hen mod at blive NIS2-compliant.
-
NSIS – MitID/NemLog-in3
Udbydere af MitID skal have tilladelse fra Digitaliseringsstyrelsen, for at udbyde løsningen. Vi hjælper med formkrav og indhold til hvad der skal til for at blive godkendt.
-
It due diligence
Som it-revisorer er vi den uvildige part i it due diligence gennemgang ved virksomhedskøb, -salg eller -overtagelse. Vores detaljerede fagviden, fra det tekniske og det organisatoriske, gør, at vi ikke kun vurderer værdiansættelsen af hardwaren i virksomheden, vi vurderer mest af alt den forretningsmæssige værdi af systemerne.
-
Praktisk IT-sikkerhedsvurdering
Vi udarbejder praktisk IT-sikkerhedsvurdering til brug i virksomhedens it-funktion, men mest af alt til brug af direktion og bestyrelse.

Særligt leverandører til private fester og sociale begivenheder, samt serveringssteder er hårdt ramt af regeringens skærpede restriktioner fra 19. september 2020. Derfor præsenterede Erhvervsministeriet den 13. oktober yderligere kompensationer til ramte virksomheder og selvstændige leverandører.
Regeringen og en række af Folketingets partier er blevet enige om en yderligere kompensation til de virksomheder, som er ekstra hårdt ramt af de skærpede restriktioner, som trådte i kraft den 19. september 2020. Restriktionerne betyder bl.a. at restauranter, barer og caféer igen skal lukke kl. 22, samt at forsamlingsforbuddet er sænket til 50 personer også ved private fester og begivenheder.
Disse restriktioner, har haft stor betydning både for serveringsstederne, men også for leverandører til private fester og sociale begivenheder, hvorfor regeringen nu har vedtaget en aftale om øget kompensation, som indeholder:
Større aktivitetspulje til restauranter mv.
Den 20. september præsenterede Erhvervsministeren en økonomisk pulje på 100 mio. kr., som skulle hjælpe de hårdt prøvede barer, caféer og restauranter, og med den nye aftale af 13. oktober 2020 hæves denne pulje til 200 mio. kr.
Derudover kan restauranter, barer og caféer ansøge om tilskud på op til 25.000 kr. pr. serveringssted, hvis tilskuddet bruges til fx at reducere prisen på virksomhedens produkter. Tilskuddet kan søges til og med den 15. november 2020.
Kompensation til leverandører til private fester og for kasserede varer
De skærpede restriktioner betød for mange danskere, at de måtte aflyse eller ombooke deres private fester såsom konfirmationer og bryllupper med ganske kort varsel. Det har også stor betydning for de leverandører, som skulle levere til denne slags begivenheder udenfor private hjem. Derfor giver regeringen nu mulighed for, at leverandører kan søge kompensation for selvstændige samt for virksomhedens faste omkostninger. For at søge, skal virksomheden være CVR registreret, og den skal kunne dokumentere, at den ernærer sig ved at levere til private fester med mindst 50 deltagere. Leverancen kan fx være i form af lokaler, mad og drikke eller underholdning. Kompensationsordningen er gældende fra den 26. september til den 31. oktober 2020 med mulighed for forlængelse.
Restriktionerne trådte i kraft lige op til en weekend, hvorfor nogle leverandører kan have været nødsaget til at kassere let fordærvelige varer. Derfor vil det også være muligt at søge om kompensation for disse varer, hvis leverandøren har oplevet omsætningsnedgang på mindst 35 % sammenlignet med samme weekend sidste år. Det er en forudsætning for at modtage kompensationen, at varerne ikke har kunne opbevares til senere brug, fx ved nedfrysning, samt at udgiften til varerne ikke er godtgjort på anden vis. Den maksimale kompensation for kasserede varer er 250.000 kr.
Faste omkostninger ”light”
Virksomheder har siden nedlukningen i marts kunne søge om kompensation for faste omkostninger, såfremt de har haft en omsætningsnedgang på min. 35 % sammenlignet med referenceperioden. Light-versionen af kompensationsordningen giver virksomheder mulighed for søge kompensation for følgende faste omkostninger uden krav om revisorerklæring:
- Husleje
- Renter og bidrag på lån i ejendommen
- Forbrugsudgifter til el, vand og varme
- Ejendomsforsikring og -skatter
Fravigelsen om krav til revisorerklæring for ovenstående faste omkostninger skyldes, at det er forholdsvis let at tjekke omkostningernes gyldighed, når virksomheden vedlægger faktura eller lign. gyldige dokumenter til ansøgningen.
Virksomhederne kan med light-kompensationen opnå kompensation for 50 % af ovenstående omkostninger, dog højest 50.000 kr. pr. måned pr. virksomhed. Virksomheden kan dog ikke søge kompensation for faste omkostninger fra både den gældende ordning og fra den nye light-ordning. Det er dog muligt at skifte fra light-modellen til den ordinære ordning, hvis virksomheden får en revisorerklæring.
Begge versioner af ordningen gælder fra den 19. august til den 31. oktober med mulighed for forlængelse.
Har du spørgsmål til de nye kompensationsordninger og hvad det betyder for dig, er du altid velkommen til at kontakte os.