-
Cookies
Her kan du finde information om, hvordan Grant Thornton håndterer cookies.
-
Databehandling
Læs mere om Grant Thorntons rolle som hhv. databehandler og dataansvarlig. Find også en oversigt over vores databehandlere og underdatabehandlere.
-
Gennemsigtighedsrapport
Læs Grant Thorntons gennemsigtighedsrapport 2022.
-
Privatlivspolitik
Her finder du information om, hvordan Grant Thornton behandler dine private data.
-
Whistleblowerpolitik
Læs Grant Thorntons whistleblowerpolitik her.
-
Bogføring
Vi kan hjælpe jer med jeres bogføringsbehov uanset om det er manuelt eller digitalt. Derudover kan du også outsource hele din bogføring til os, så sørger vi for at dine regnskabstal altid er opdaterede.
-
CFO Service
Grant Thornton tilbyder interim ressourcer, outsourcing og bogføring som fleksibel støtte til økonomifunktionen. Løsningerne dækker alt fra spidsbelastninger og midlertidig ressourcedækning til digitalisering, procesoptimering og styrket finansiel rapportering. Med CFO Service får virksomheder adgang til eksperter og kapacitet på alle niveauer – fra controllere og bogholdere til økonomichefer.
-
Corporate Finance
Vi tilbyder strategisk og finansiel rådgivning omkring køb og salg af virksomheder, børsnoteringer og kapitalrejsninger med fokus på små og mellemstore virksomheder.
-
Digitalisering
Vi kan hjælpe dig med at digitalisere dine administrative arbejdsgange og give dine medarbejdere en lettere hverdag. Læs mere om vores ydelser her.
-
ESG og Bæredygtighed
ESG og Bæredygtighed
-
IT-revision & Rådgivning
Vi arbejder både med at verificere og attestere serviceleverandørers it-systemer, hvad enten det gælder ISO 27001, ISO 27002, ISO 27701, GDPR, NIS2 i ISAE 3402 eller ISAE 3000 erklæringer, eller SOC1, SOC2 , ligesom vi arbejder med rådgivning for vores kunder, der ønsker at implementere disse standarder.
-
Moms & Afgifter
Grant Thornton kan hjælpe dig med at få overblik over reglerne for momsen og de afgifter, der skal betales i din branche. Vi har styr på reglerne og kan sætte det korrekt op i jeres økonomisystem.
-
Revision & Regnskab
Vi håndterer både små og store regnskabs- og revisionsopgaver og er optaget af at sikre, at du får det bedste overblik over din økonomiske situation.
-
Skat
Vi giver dig skatterådgivning, der er til at forstå og sørger for at skatten ikke bliver højere, end den skal være. Derudover kan vi rådgive dig om de skattetekniske konsekvenser, som f.eks. ejerskifte, generationsskifte eller investeringer kan give dig og din virksomhed.
-
Transaction Advisory Services
Transaction Advisory Services
-
Økonomisk rådgivning
Grant Thornton har stor erfaring med økonomisk rådgivning og udvikling af virksomheder.
-
Construction
Læs mere om vores ydelser indenfor Construction
-
Energy & Resources
Læs mere om vores ydelser indenfor Energy & Resources
-
Real Estate
Læs mere om vores rådgivning og ydelser inden for Real Estate
-
Shipping & Transportation
Læs mere om vores ydelser og rådgivning inden for Shipping & Transportation
-
Teknologi, kommunikation, medier og underholdning
Læs mere om vores ydelser indenfor teknologi, kommunikation, medier og underholdning.

Andelen af rådgivningsvirksomheder, der ser AI som et uundværligt element i leveringen af ydelser, er på bare ét år eksploderet fra 30 til 74 procent. Det viser tal fra det engelske analyseinstitut, Source Global Research.
I en analyse svarer ni ud af 10 professionelle servicevirksomheder, at de forventer, AI vil ændre deres branche markant allerede inden for ét til to år. Og 70 procent regner med, at forandringerne bliver betydelige.
Kunderne stiller krav – allerede nu
”B2B-kunder har enorme forventninger til, hvad AI kommer til at betyde for deres serviceleverance. Og flere kunder frasorterer nu bevidst tilbud, hvor AI ikke indgår,” forklarer Fiona Czerniawska, der står bag analysen, som også viser en tydelig prioritering af, hvor AI forventes bibringe værdi:
Således svarer 61 pct. af de adspurgte, at AI skal gøre processer hurtigere (op fra 49 pct. i 2024), mens 53 pct. mener, AI skal sikre en forbedret kvalitet og mindske risiko for fejl.
Lavere pris spiller en rolle, men er ikke den primære driver: I analysen svarer 47 pct., at omkostningsreduktion er et vigtigt parameter.
Balancen mellem teknologi og mennesker – og risiciene undervejs
Hos Grant Thornton Danmark kan partner for IT Risk Assurance & Advisory Service, Martin Brogaard Nielsen, tydeligt genkende udviklingen – både blandt professionelle servicevirksomheder og i andre brancher:
”Mange virksomheder kaster sig ud i AI for at hente gevinster på hastighed og effektivitet. Men vi ser også, at de organisationer, der lykkes bedst, er dem, der tidligt tager stilling til balancen mellem teknologi og mennesker – og de risici, der uundgåeligt følger med,” siger han.
Martin Brogaard Nielsen peger på særligt tre områder, som virksomheder skal have fokus på:
- Kontrol og styring af AI-løsninger – så man undgår fejl og bias i de processer, der automatiseres.
- It-sikkerhed og compliance – for AI skaber nye risikoflader, hvor data kan blive misbrugt, og regler overtrådt, hvis der ikke er klare rammer.
- Og så er det vigtigt, at der tages hensyn til den nye lovgivning som i disse år løbende implementeres: AI Act – en forordning fra EU, som skal sikre, at virksomheder afvejer risici, dokumenterer og meget andet.
Vær tydelig på, hvor AI-integration giver mening – og værdi
Kigger man på, hvor i organisationens arbejdsprocesser og serviceydelser, AI kan skabe værdi, giver det mening at opdele processerne og ydelserne i to spor:
”Low-cost processes” – oplagte til automatisering
- Gentagne opgaver med klare parametre
- Hvor skala og hastighed skaber værdi
- Eksempler: due diligence, compliance-monitorering, databehandling
”High-value processes” – kræver menneskelig ekspertise
- Strategisk rådgivning
- Kompleks beslutningstagning
- Opgaver med brug for relationer og empati
”Kunderne bryder sig ikke om tanken om, at en hel service bliver erstattet af AI. De forventer, at teknologien understøtter mennesker – ikke erstatter dem,” understreger Martin Brogaard Nielsen.
Hvad betyder det for AI-integrationen i din virksomhed?
For at sikre tryghed, troværdighed og transparens – både internt blandt medarbejderne og eksternt over for kunderne – er der især fire ting, du som virksomhedsejer eller -leder bør tage stilling til:
- Skab en klar forståelse af, hvor AI skaber størst værdi i virksomhedens ydelser og processer – f.eks. i skellet mellem ”Low-cost processes” og ”High-value processes”
- Invester i både teknologi og træning, så medarbejdere bliver i stand til at udnytte værktøjerne effektivt
- Fastlæg principper for, hvordan virksomheden bruger AI til at styrke – og ikke erstatte – den menneskelige ekspertise
- Og husk it-risk og sikkerhed: uden en klar governance-model kan AI hurtigt gå fra at være et vækstværktøj til at blive en risikofaktor
Hvordan kan Grant Thornton hjælpe?
Vil du have rådgivning om, hvordan du bedst kommer i gang med AI i din virksomhed – eller en vurdering af jeres nuværende setup?
Kontakt Grant Thorntons specialister i IT Risk Assurance & Advisory Services for en uforpligtende dialog.