Skat

Selvstændige glemmer typisk disse aktiver i VSO-opgørelsen

Overser du et aktiv i din virksomhedsskatteordning, kan du få en uventet skatteregning. Her er faldgruberne.

Virksomhedsskatteordningen (VSO) er fortsat et attraktivt værktøj for mange selvstændige. Men ordningen stiller også krav til, at alle erhvervsmæssige aktiviteter og aktiver identificeres korrekt fra starten.

Problemet opstår typisk, fordi det ikke altid er åbenlyst, om en ejendom eller anden aktivitet skattemæssigt skal medtages, når du etablerer en VSO. Overser du et af dine aktiver, kan det udløse en uventet skatteregning.

Virksomhedsskatteordningen kort fortalt

Driver du en personligt ejet virksomhed (fx en enkeltmandsvirksomhed) bliver hele overskuddet som udgangspunkt beskattet som personlig indkomst – også hvis pengene forbliver i virksomheden.

Men anvender du virksomhedsskatteordningen, får du i stedet nogle af de samme muligheder som et selskab:

  • Du betaler kun 22 % i skat af det overskud, du lader blive i virksomheden
    Det overskud, du ikke hæver til privatforbrug, kan du spare op i virksomheden. Det beskattes foreløbigt med 22 % – altså samme sats som selskabsskat – i stedet for den fulde personskat. Dermed har du flere penge, som enten kan investeres i virksomheden eller opbygges som likviditet i virksomheden. 

  • Du kan udjævne skatten mellem gode og dårlige år
    Svinger overskuddet fra år til år, kan du spare op i de gode år og hæve pengene i de svagere år. Så undgår du at blive beskattet hårdt af en enkelt stor indtægt. Det er især en fordel i brancher med svingende indtjening.

  • Renteudgifter i virksomheden giver et større fradrag
    I VSO bliver virksomhedens renteudgifter trukket fra i den personlige indkomst og ikke i kapitalindkomsten. Det giver typisk en højere fradragsværdi. Derudover kan en del af overskuddet blive beskattet som kapitalindkomst gennem kapitalafkastet.

Til gengæld stiller ordningen krav

For at anvende VSO skal du opfylde en række krav. Driver du flere virksomheder, skal alle dine virksomheder med i den samlede opgørelse. Som udgangspunkt skal du også medtage alle dine erhvervsmæssige aktiver – f.eks. udlejningsejendomme, maskiner og inventar, erhvervsmæssigt udnyttede arealer m.m. – i din VSO, mens private aktiver skal holdes uden for VSO.

Fordelingen danner nemlig grundlag for både indskudskontoen og kapitalafkastgrundlaget, som er centrale for ordningen. Mangler et aktiv, kan det koste dig fordele, og det er netop her, mange selvstændige snubler.

3 aktiver, som selvstændige oftest overser i VSO-opgørelsen

1. Forældrekøbsboliger

Mange selvstændige overser, at forældrekøbsboliger – f.eks. en lejlighed – kan indgå i VSO. Et forældrekøb betragtes som erhvervsmæssig virksomhed i skattemæssig forstand, fordi boligen udlejes og genererer lejeindtægter. Anvender du VSO, skal forældrekøbet derfor medtages i den samlede opgørelse. 

Overser du forældrekøbet ved etableringen af VSO, kan det senere få betydning for den skattemæssige opgørelse af virksomheden. Du kan læse mere om fordele og muligheder ved at have en forældrekøbsbolig i VSO herunder.

Læs også
5 skattefordele ved forældrekøb gennem VSO
Læs mere

2. Udlejede ejendomme

Det samme gælder, hvis du udlejer en bolig, hvor du har valgt beskatning efter reglerne om kort- eller langtidsudlejning, og det viser sig, at udlejningsaktiviteten skattemæssigt skal anses som erhvervsmæssig virksomhed. I dette tilfælde skal du også medtage den udlejede ejendom i din VSO.

Du kan læse mere om, hvornår udlejning af en bolig betragtes som erhvervsmæssig virksomhed herunder.

Læs også
Udlejer du din bolig? Det skal du vide, før du lejer ud
Læs mere

3. Din private bolig - hvis den bruges til erhverv

En privat bolig skal som udgangspunkt ikke indgå i din VSO. Men driver du virksomhed fra boligen, kan situationen være en anden. Anvender du mere end 25 % af ejendommen erhvervsmæssigt, skal den erhvervsmæssige del af ejendommen indgå som et aktiv i VSO.

Udfordringen er dog, at det ofte tager flere år at fastslå, hvor stor en del af ejendommen, der reelt anvendes erhvervsmæssigt. Det skyldes, at Vurderingsstyrelsen først skal vurdere boligdelen af ejendommen. Når den nye vurdering af boligdelen er modtaget, kan ejeren – efter Vurderingsstyrelsens skematiske regler – beregne værdien af den erhvervsmæssige del af boligen.

Det er altså først her, at du endeligt kan afgøre, om mere end 25 % af din private bolig bliver anvendt erhvervsmæssigt, og om den erhvervsmæssige del derfor skulle have været medtaget i virksomhedsskatteordningen. Indtil den nye vurdering af boligdelen foreligger, må du som ejer derfor basere sig på et kvalificeret skøn.

Hvad er konsekvenserne ved at overse et aktiv?

Overser du et erhvervsmæssigt aktiv ved etableringen af VSO, har du umiddelbart tid til at ændre det igen. Men er den såkaldte genoptagelsesfrist overskredet, kan det ikke ændres ved etableringen af din VSO. Og det kan resultere i en ærgerlig skatteregning.

Konkret betyder det, at aktivets værdi i stedet skal indgå på din indskudskonto, mens den tilhørende gæld nu behandles som en hævning i virksomhedsordningen. Har du opsparet overskud i ordningen, kan hævningen medføre, at overskuddet dermed skal endelig beskattes som personlig indkomst.

Derfor er det vigtigt allerede ved etableringen af virksomhedsordningen at få afklaret, hvilke aktiviteter og aktiver der skattemæssigt skal anses som erhvervsmæssige, så du undgår skatteregninger, du hverken havde forventet eller budgetteret med.

Har du brug for rådgivning?

VSO bliver ofte udfordret af grænsetilfælde som f.eks. blandet benyttede ejendomme, udlejning og forældrekøb. Grant Thorntons skatteeksperter står klar til at hjælpe med at gennemgå dine aktiver, vurdere konsekvenserne for VSO og identificere potentielle risici, før de udvikler sig til et skatteproblem.