Ny GTI-rapport: Midt-markedet fortsætter bæredygtige investeringer

Ny GTI-rapport: Midt-markedet fortsætter bæredygtige investeringer

insight featured image
Trods politiske tilbageslag ser midt-markedet bæredygtighed som en vækstmotor, der på sigt kan skabe højere profit og omsætning.

Ni ud af 10 mellemstore virksomheder fortsætter investeringer i bæredygtighed. Det viser en ny rapport fra @Grant Thornton International Ltd., Scaling Sustainability. 

Rapporten Scaling Sustainability, som er baseret på data fra mere end 15.000 mellemstore virksomheder på 35 markeder, viser, at midt-markedet spiller en afgørende rolle i den globale omstilling. Bæredygtighed ses i stigende grad som en kilde til vækst frem for en compliance-øvelse. 

Nøglepointer fra rapporten: 

  • 86 % af virksomhederne vil fastholde eller øge deres investeringer i bæredygtighed.
  • 54 % forventer, at indsatsen vil styrke langsigtet rentabilitet.
  • 52 % forventer øget omsætning på længere sigt. 
     

Investeringerne spænder fra vedvarende energi og CO₂-reduktion til diversitet, digitalisering og bæredygtige forsyningskæder. 

Sender et stærkt signal 

Rapporten fremhæver, at midt-markedet ikke lader sig bremse af politiske tilbageslag. Tværtimod viser virksomhedernes indsats, at bæredygtighed er blevet en strategisk fordel – både kommercielt og i forhold til brand og konkurrenceevne. 

"Rapporten viser tydeligt, at virksomheders bæredygtige omstilling er tæt forbundet med langsigtet profit og vækst. Virksomhederne investerer, fordi de kan se, at det skaber robusthed i usikre tider og åbner nye potentialer,” forklarer Irene Hvid, partner og leder af ESG-afdelingen i Grant Thornton Danmark og fortsætter:  

”Det er et stærkt signal om, at bæredygtighed og forretning går hånd i hånd". 

Sunset

Få alle indsigterne i Scaling Sustainability

Læs hele rapporten her

Hvordan kan Grant Thornton hjælpe? 

Hos Grant Thornton hjælper vi med at integrere ESG i forretningsmodellen, uanset om I er producenter, håndværkere eller entreprenører.

Vi rådgiver om, hvordan ESG-krav kan omsættes til en konkurrencemæssig fordel – og bruges som løftestang for forretningsudvikling.