-
Cookies
Her kan du finde information om, hvordan Grant Thornton håndterer cookies.
-
Databehandling
Læs mere om Grant Thorntons rolle som hhv. databehandler og dataansvarlig. Find også en oversigt over vores databehandlere og underdatabehandlere.
-
Gennemsigtighedsrapport
Læs Grant Thorntons gennemsigtighedsrapport 2022.
-
Privatlivspolitik
Her finder du information om, hvordan Grant Thornton behandler dine private data.
-
Whistleblowerpolitik
Læs Grant Thorntons whistleblowerpolitik her.
-
Bogføring
Vi kan hjælpe jer med jeres bogføringsbehov uanset om det er manuelt eller digitalt. Derudover kan du også outsource hele din bogføring til os, så sørger vi for at dine regnskabstal altid er opdaterede.
-
CFO Service
Grant Thornton tilbyder interim ressourcer, outsourcing og bogføring som fleksibel støtte til økonomifunktionen. Løsningerne dækker alt fra spidsbelastninger og midlertidig ressourcedækning til digitalisering, procesoptimering og styrket finansiel rapportering. Med CFO Service får virksomheder adgang til eksperter og kapacitet på alle niveauer – fra controllere og bogholdere til økonomichefer.
-
Corporate Finance
Vi tilbyder strategisk og finansiel rådgivning omkring køb og salg af virksomheder, børsnoteringer og kapitalrejsninger med fokus på små og mellemstore virksomheder.
-
Digitalisering
Vi kan hjælpe dig med at digitalisere dine administrative arbejdsgange og give dine medarbejdere en lettere hverdag. Læs mere om vores ydelser her.
-
ESG og bæredygtighed
ESG og bæredygtighed
-
IT-revision & rådgivning
Vi arbejder både med at verificere og attestere serviceleverandørers it-systemer, hvad enten det gælder ISO 27001, ISO 27002, ISO 27701, GDPR, NIS2 i ISAE 3402 eller ISAE 3000 erklæringer, eller SOC1, SOC2 , ligesom vi arbejder med rådgivning for vores kunder, der ønsker at implementere disse standarder.
-
Moms & afgifter
Grant Thornton kan hjælpe dig med at få overblik over reglerne for momsen og de afgifter, der skal betales i din branche. Vi har styr på reglerne og kan sætte det korrekt op i jeres økonomisystem.
-
Revision & regnskab
Vi håndterer både små og store regnskabs- og revisionsopgaver og er optaget af at sikre, at du får det bedste overblik over din økonomiske situation.
-
Skat
Vi giver dig skatterådgivning, der er til at forstå og sørger for at skatten ikke bliver højere, end den skal være. Derudover kan vi rådgive dig om de skattetekniske konsekvenser, som f.eks. ejerskifte, generationsskifte eller investeringer kan give dig og din virksomhed.
-
Transaction Advisory Services
Transaction Advisory Services
-
Økonomisk rådgivning
Grant Thornton har stor erfaring med økonomisk rådgivning og udvikling af virksomheder.
-
Construction
Læs mere om vores ydelser indenfor Construction
-
Energy & Resources
Læs mere om vores ydelser indenfor Energy & Resources
-
Real Estate
Læs mere om vores rådgivning og ydelser inden for Real Estate
-
Shipping & Transportation
Læs mere om vores ydelser og rådgivning inden for Shipping & Transportation
-
Teknologi, kommunikation, medier og underholdning
Læs mere om vores ydelser indenfor teknologi, kommunikation, medier og underholdning.

Finanstilsynet indskærper igen sit fokus på bankernes håndtering af ESG-relaterede kreditrisici. Efter påbuddet til Danske Bank i september kom i går – den 23. oktober 2025 – endnu et påbud, denne gang rettet mod Jyske Bank A/S.
Inspektionerne fandt sted i perioden marts til juni 2025, og meget tyder på, at Finanstilsynet starter med de største aktører. På sigt må tilsynet forvente at kontrollere hele sektoren.
Baggrunden: L 193 og EU’s ESG-regulering
De nye tilsynsaktiviteter skal ses i lyset af L 193, som Folketinget vedtog den 11. juni 2025. Loven gennemfører dele af EU’s initiativer om bæredygtighed i den finansielle sektor og stiller krav til, at penge- og realkreditinstitutter:
De nye tilsynsaktiviteter skal ses i lyset af L 193, som Folketinget vedtog den 11. juni 2025. Loven gennemfører dele af EU’s initiativer om bæredygtighed i den finansielle sektor og stiller krav til, at penge- og realkreditinstitutter:
• udarbejder og forankrer ESG-omstillingsplaner med kvantificerbare mål
• gennemfører langsigtede ESG-stressscenarietests
• integrerer resultaterne i deres risikovurderinger og forretningsstrategi.
Finanstilsynet har samtidig fået ny hjemmel til at udstede påbud ved manglende efterlevelse. Store dele af loven trådte i kraft 1. juli 2025, mens øvrige bestemmelser implementeres gradvist frem mod 2030.
Betydning for bankerne – og virksomhedernes lånevilkår
Påtalerne sender et tydeligt signal til banksektoren: styringen af ESG-relaterede kreditrisici skal op på et langt mere systematisk niveau.
Det vil få betydning for virksomhedernes adgang til finansiering. I takt med, at bankerne tilpasser deres interne processer, må virksomheder forvente øgede krav om ESG-dokumentation – herunder ESG-rapporter – som en del af deres kreditvurdering.
Flere banker – herunder Nordea – har allerede meldt ud, at manglende ESG-data, eller fravær af omstillingsplaner til forbedrede ESG-data kan få mærkbare konsekvenser for virksomhederne:
I praksis kan det betyde at lån bliver dyrere eller i værste fald, at långivning ikke kan bevilges.
Samtidig barsler flere banker med incitamentsordninger i form af bonusordninger for de virksomheder, hvis deres ESG-omstilling følger planen – og omvendt risikerer virksomheder strafgebyrer, hvis de rapporterede målsætninger ikke opfyldes.
Hvornår disse modeller træder i kraft, er endnu uvist, men de nylige påtaler fra Finanstilsynet efterlader næppe tvivl om, at udviklingen peger på en mærkbar effekt på både banker og pengeinstitutters kreditgivning de kommende år.
Hvad betyder det for virksomhederne?
Udviklingen efterlader virksomhederne med en voksende opgave: at kunne dokumentere deres ESG-arbejde på et niveau, der lever op til bankernes – og dermed Finanstilsynets – krav.
Det indebærer både at opstille målbare ESG-mål, udarbejde omstillingsplaner og løbende rapportere fremskridt, f.eks. i årsrapporten eller i særskilte ESG-rapporter.
Virksomheder, der tidligt får styr på data, governance og rapporteringsstruktur, vil stå stærkere – både i dialogen med banken og i den bredere konkurrence om kapital og investeringer.