-
Cookies
Her kan du finde information om, hvordan Grant Thornton håndterer cookies.
-
Databehandling
Læs mere om Grant Thorntons rolle som hhv. databehandler og dataansvarlig. Find også en oversigt over vores databehandlere og underdatabehandlere.
-
Gennemsigtighedsrapport
Læs Grant Thorntons gennemsigtighedsrapport 2022.
-
Privatlivspolitik
Her finder du information om, hvordan Grant Thornton behandler dine private data.
-
Whistleblowerpolitik
Læs Grant Thorntons whistleblowerpolitik her.
-
Bogføring
Vi kan hjælpe jer med jeres bogføringsbehov uanset om det er manuelt eller digitalt. Derudover kan du også outsource hele din bogføring til os, så sørger vi for at dine regnskabstal altid er opdaterede.
-
CFO Service
Grant Thornton tilbyder interim ressourcer, outsourcing og bogføring som fleksibel støtte til økonomifunktionen. Løsningerne dækker alt fra spidsbelastninger og midlertidig ressourcedækning til digitalisering, procesoptimering og styrket finansiel rapportering. Med CFO Service får virksomheder adgang til eksperter og kapacitet på alle niveauer – fra controllere og bogholdere til økonomichefer.
-
Corporate Finance
Vi tilbyder strategisk og finansiel rådgivning omkring køb og salg af virksomheder, børsnoteringer og kapitalrejsninger med fokus på små og mellemstore virksomheder.
-
Digitalisering
Vi kan hjælpe dig med at digitalisere dine administrative arbejdsgange og give dine medarbejdere en lettere hverdag. Læs mere om vores ydelser her.
-
ESG og Bæredygtighed
ESG og Bæredygtighed
-
IT-revision & Rådgivning
Vi arbejder både med at verificere og attestere serviceleverandørers it-systemer, hvad enten det gælder ISO 27001, ISO 27002, ISO 27701, GDPR, NIS2 i ISAE 3402 eller ISAE 3000 erklæringer, eller SOC1, SOC2 , ligesom vi arbejder med rådgivning for vores kunder, der ønsker at implementere disse standarder.
-
Moms & Afgifter
Grant Thornton kan hjælpe dig med at få overblik over reglerne for momsen og de afgifter, der skal betales i din branche. Vi har styr på reglerne og kan sætte det korrekt op i jeres økonomisystem.
-
Revision & Regnskab
Vi håndterer både små og store regnskabs- og revisionsopgaver og er optaget af at sikre, at du får det bedste overblik over din økonomiske situation.
-
Skat
Vi giver dig skatterådgivning, der er til at forstå og sørger for at skatten ikke bliver højere, end den skal være. Derudover kan vi rådgive dig om de skattetekniske konsekvenser, som f.eks. ejerskifte, generationsskifte eller investeringer kan give dig og din virksomhed.
-
Transaction Advisory Services
Transaction Advisory Services
-
Økonomisk rådgivning
Grant Thornton har stor erfaring med økonomisk rådgivning og udvikling af virksomheder.
-
Construction
Læs mere om vores ydelser indenfor Construction
-
Energy & Resources
Læs mere om vores ydelser indenfor Energy & Resources
-
Real Estate
Læs mere om vores rådgivning og ydelser inden for Real Estate
-
Shipping & Transportation
Læs mere om vores ydelser og rådgivning inden for Shipping & Transportation
-
Teknologi, kommunikation, medier og underholdning
Læs mere om vores ydelser indenfor teknologi, kommunikation, medier og underholdning.
Forældet: Regeringen har justeret tiltagene, som er angivet i denne artikel. Læs i stedet vores opdaterede guide om hjælpepakker, garantiordninger m.v. her.
Flere virksomheder mærker effekten af COVID-19, også kendt som Corona-virus. Den 10. marts 2020 kom regeringen derfor med en række tiltag, som skal hjælpe dansk erhvervsliv gennem epidemien. Den 11. marts 2020 blev tiltagene yderligere skærpet.
(Opdateret 16. april 2020)
Spredningen af Corona-virus har indtil nu medført rejseforbud, aflysning af en række arrangementer og nedgang i virksomheders ordreindgange med tab af indtægt til følge. Virussen rammer altså ikke kun mennesker, men også erhvervslivet, som oplever så store tab af produktion og efterspørgsel, at det bliver svært at indhente, når epidemien aftager.
Derfor vedtog regeringen tirsdag d. 10. marts 2020 tre tiltag, som skal hjælpe de trængte virksomheder. De tre tiltag indebærer:
- Kompensation til arrangører, der i marts måned har aflyst eller udskudt arrangementer med mere end 1.000 deltagere, samt arrangementer, som var tiltænkt folk i en særlig COVID-19 risikogruppe, såsom ældre eller syge.
- Virksomheder får lov til at udskyde indbetalingen af moms, AM-bidrag og indkomstskat.
- Oprettelse af en Corona-enhed bestående af regeringen og repræsentanter fra erhvervslivet, som sammen skal drøfte målrettede og konkrete forslag til tiltag, som kan afhjælpe udfordringerne i erhvervslivet. I først omgang vil fokus være på transporterhvervene, turisme og oplevelsesøkonomien.
Den 11. marts 2020 meddelte regeringen, at arrangementer for mere end 100 personer skal aflyses, samt at både private og offentlige virksomheder så vidt muligt skal varetage deres arbejde hjemmefra.
Hvad betyder tiltagene for din virksomhed?
For virksomheder i oplevelsesøkonomien medfører de nye tiltag en mulighed for kompensation. Arrangører har siden marts kunne søge kompensation for arrangementer i perioden 6. - 31. marts 2020, men regeringen har nu forlænget perioden således, at arrangementer frem til 9. juni 2020 også indgår i kompensationsordningen. Det kan derudover være en god idé at inddrage din revisor, hvis du som arrangør skal søge kompensation, da regeringen kræver en lang række dokumentation bl.a. vedr. dit regnskab og/eller budget for arrangementet.
Har du en stor virksomhed, kan du med regeringens nye tiltag få en forlængelse på momsbetalingen på 30 dage. Har du derimod en lille eller mellemstor virksomhed, er der endnu ikke truffet beslutning om en forlængelse af afgiftsperioden på moms. Regeringen er desuden ved at undersøge, om det er muligt at forlænge fristerne for små og mellemstore virksomheder som afregner moms halvårligt og kvartalsvis. Betalingsfristen for store virksomheder som afregner moms månedsvis udskydes således:
For både små, mellemstore og store virksomheder gælder dog, at betalingsfristen for AM-bidrag og skat udskydes med fire måneder. Betalingsfristerne for AM-bidrag og A-skat udskydes således:
Det er på nuværende tidspunkt uvist, hvorledes de forskellige lønsystemer vil blive sat op til at håndtere udskydelse, ligesom det er uvist, om det er muligt at indbetale inden de nye betalingsfrister. Grant Thornton undersøger dette nærmere og opdaterer nyhedsbrevet løbende.
Kontakt din revisor ved spørgsmål om ovenstående, eller læs mere her.
Nødvendigt for erhvervslivet
Hos Grant Thornton følger vi epidemiens udvikling nøje og er glade for, at regeringen så hurtigt har reageret med tiltag, der kan hjælpe virksomhederne ved bl.a. at udskyde indbetalingen af skat. Vi tilslutter os dog også Dansk Erhverv, som påpeger, at der er brug for yderligere initiativer, hvis erhvervslivet skal klare sig igennem epidemien med skindet på næsen.