-
Cookies
Her kan du finde information om, hvordan Grant Thornton håndterer cookies.
-
Databehandling
Læs mere om Grant Thorntons rolle som hhv. databehandler og dataansvarlig. Find også en oversigt over vores databehandlere og underdatabehandlere.
-
Gennemsigtighedsrapport
Læs Grant Thorntons gennemsigtighedsrapport 2022.
-
Privatlivspolitik
Her finder du information om, hvordan Grant Thornton behandler dine private data.
-
Whistleblowerpolitik
Læs Grant Thorntons whistleblowerpolitik her.
-
Bogføring
Vi kan hjælpe jer med jeres bogføringsbehov uanset om det er manuelt eller digitalt. Derudover kan du også outsource hele din bogføring til os, så sørger vi for at dine regnskabstal altid er opdaterede.
-
CFO Service
Grant Thornton tilbyder interim ressourcer, outsourcing og bogføring som fleksibel støtte til økonomifunktionen. Løsningerne dækker alt fra spidsbelastninger og midlertidig ressourcedækning til digitalisering, procesoptimering og styrket finansiel rapportering. Med CFO Service får virksomheder adgang til eksperter og kapacitet på alle niveauer – fra controllere og bogholdere til økonomichefer.
-
Corporate Finance
Vi tilbyder strategisk og finansiel rådgivning omkring køb og salg af virksomheder, børsnoteringer og kapitalrejsninger med fokus på små og mellemstore virksomheder.
-
Digitalisering
Vi kan hjælpe dig med at digitalisere dine administrative arbejdsgange og give dine medarbejdere en lettere hverdag. Læs mere om vores ydelser her.
-
ESG og Bæredygtighed
ESG og Bæredygtighed
-
IT-revision & Rådgivning
Vi arbejder både med at verificere og attestere serviceleverandørers it-systemer, hvad enten det gælder ISO 27001, ISO 27002, ISO 27701, GDPR, NIS2 i ISAE 3402 eller ISAE 3000 erklæringer, eller SOC1, SOC2 , ligesom vi arbejder med rådgivning for vores kunder, der ønsker at implementere disse standarder.
-
Moms & Afgifter
Grant Thornton kan hjælpe dig med at få overblik over reglerne for momsen og de afgifter, der skal betales i din branche. Vi har styr på reglerne og kan sætte det korrekt op i jeres økonomisystem.
-
Revision & Regnskab
Vi håndterer både små og store regnskabs- og revisionsopgaver og er optaget af at sikre, at du får det bedste overblik over din økonomiske situation.
-
Skat
Vi giver dig skatterådgivning, der er til at forstå og sørger for at skatten ikke bliver højere, end den skal være. Derudover kan vi rådgive dig om de skattetekniske konsekvenser, som f.eks. ejerskifte, generationsskifte eller investeringer kan give dig og din virksomhed.
-
Transaction Advisory Services
Transaction Advisory Services
-
Økonomisk rådgivning
Grant Thornton har stor erfaring med økonomisk rådgivning og udvikling af virksomheder.
-
Construction
Læs mere om vores ydelser indenfor Construction
-
Energy & Resources
Læs mere om vores ydelser indenfor Energy & Resources
-
Real Estate
Læs mere om vores rådgivning og ydelser inden for Real Estate
-
Shipping & Transportation
Læs mere om vores ydelser og rådgivning inden for Shipping & Transportation
-
Teknologi, kommunikation, medier og underholdning
Læs mere om vores ydelser indenfor teknologi, kommunikation, medier og underholdning.
Der var én, der var to og nu Retssikkerhedspakke III, der blev præsenteret i august 2017 med overskriften ”Klar og præcis lovgivning”. I dag har Folketinget vedtaget nogle af de lovforslag, som udgør en udmøntning af pakken.
Retssikkerhedspakke III
Pakken indeholder tre hovedoverskrifter, som er følgende:
- Klare rammer for skattebetalingen
- Klare grænser for kontrol
- Retssikkerhed i klagesystemet.
Klare rammer for skattebetalingen
Underpunkterne til denne overskrift er:
- En tidssvarende årsopgørelse
- Tillid til myndighederne – vished om bindende svar
- Undersøgelse af skatteforvaltningens praksisændringer.
En tidssvarende årsopgørelse
En tidssvarende årsopgørelse betyder blandt andet, at betegnelsen selvangivelse afskaffes og erstattes af oplysningsskema samt nemmere adgang til at tilkendegive sin uenighed i indberettede beløb, hvor felterne er låste.
Reglerne herom er nærmere beskrevet i den nye skattekontrollov (L 13), som er vedtaget af Folketinget i dag. Den nye lov træder først i kraft den 1. januar 2019, så der er tid til at vænne sig til de nye termer mv.
Tillid til myndighederne – vished om bindende svar
Fra og med den 1. juli 2015 var det ikke længere muligt at få bindende svar om værdiansættelse. Et svar var alligevel ikke bindende for SKAT, hvis det efterfølgende blev konstateret, at værdien af aktivet væsentligt afveg fra den værdi, der fremgik af det bindende svar.
Fra og med den 11. oktober 2017 kan der igen fås bindende svar om værdiansættelse af aktiver, og SKAT kan ikke tilbagekalde det bindende svar, selv om aktivet senere sælges for et væsentligt højere beløb (L 64 B – vedtaget 28. november 2017).
Undersøgelse af skatteforvaltningens praksisændringer
SKATs borger- og retssikkerhedschef og de relevante brancheorganisationer er inddraget i dette arbejde.
Klare grænser for kontrol
Underpunkterne til denne overskrift er:
- En præcis og moderne skattekontrollov
- Præcise kontrolbeføjelser
- Klare rammer for sanktioner.
Disse tre underpunkter er samlet i den nye skattekontrollov, som afløser en 70 år gammel lov, som dog har været tilrettet mange gange.
Skattekontrollov (L 13)
Den nuværende skattekontrollov omfatter såvel reglerne om selvangivelsespligt, sanktionerne ved overtrædelse af selvangivelsespligt mv. og de automatiske indberetningspligter for arbejdsgivere, pengeinstitutter, forsikringsselskaber m.fl.
I den nye skattekontrollov, som træder i kraft den 1. januar 2019, er der ikke længere bestemmelser om automatisk indberetningspligt. Det betyder ikke, at disse er afskaffet, men reglerne herom har fået sin egen lov, nemlig skatteindberetningsloven (L 14). Loven træder i kraft den 1. januar 2019, men gælder dog ikke for indberetninger for kalenderåret 2018.
Det fører for vidt her at gennemgå den nye skattekontrollov. Men målsætningen har været en præcisering af SKATs kontrolbeføjelser, herunder en selvstændig bestemmelse om krydsrevision og forbud mod dataspejling.
Retssikkerhed i klagesystemet
Et af punkterne her er, at sagsbehandlingstiderne i Skatteankestyrelsen er for lange. Det kan vi kun være enige i. Regeringen vil derfor præsentere en Retssikkerhedspakke IV, der blandt andet skal ”se på” en nedbringelse af sagsbehandlingstiderne.