-
Cookies
Her kan du finde information om, hvordan Grant Thornton håndterer cookies.
-
Databehandling
Læs mere om Grant Thorntons rolle som hhv. databehandler og dataansvarlig. Find også en oversigt over vores databehandlere og underdatabehandlere.
-
Gennemsigtighedsrapport
Læs Grant Thorntons gennemsigtighedsrapport 2022.
-
Privatlivspolitik
Her finder du information om, hvordan Grant Thornton behandler dine private data.
-
Whistleblowerpolitik
Læs Grant Thorntons whistleblowerpolitik her.
-
Bogføring
Vi kan hjælpe jer med jeres bogføringsbehov uanset om det er manuelt eller digitalt. Derudover kan du også outsource hele din bogføring til os, så sørger vi for at dine regnskabstal altid er opdaterede.
-
CFO Service
Grant Thornton tilbyder interim ressourcer, outsourcing og bogføring som fleksibel støtte til økonomifunktionen. Løsningerne dækker alt fra spidsbelastninger og midlertidig ressourcedækning til digitalisering, procesoptimering og styrket finansiel rapportering. Med CFO Service får virksomheder adgang til eksperter og kapacitet på alle niveauer – fra controllere og bogholdere til økonomichefer.
-
Corporate Finance
Vi tilbyder strategisk og finansiel rådgivning omkring køb og salg af virksomheder, børsnoteringer og kapitalrejsninger med fokus på små og mellemstore virksomheder.
-
Digitalisering
Vi kan hjælpe dig med at digitalisere dine administrative arbejdsgange og give dine medarbejdere en lettere hverdag. Læs mere om vores ydelser her.
-
ESG og Bæredygtighed
ESG og Bæredygtighed
-
IT-revision & Rådgivning
Vi arbejder både med at verificere og attestere serviceleverandørers it-systemer, hvad enten det gælder ISO 27001, ISO 27002, ISO 27701, GDPR, NIS2 i ISAE 3402 eller ISAE 3000 erklæringer, eller SOC1, SOC2 , ligesom vi arbejder med rådgivning for vores kunder, der ønsker at implementere disse standarder.
-
Moms & Afgifter
Grant Thornton kan hjælpe dig med at få overblik over reglerne for momsen og de afgifter, der skal betales i din branche. Vi har styr på reglerne og kan sætte det korrekt op i jeres økonomisystem.
-
Revision & Regnskab
Vi håndterer både små og store regnskabs- og revisionsopgaver og er optaget af at sikre, at du får det bedste overblik over din økonomiske situation.
-
Skat
Vi giver dig skatterådgivning, der er til at forstå og sørger for at skatten ikke bliver højere, end den skal være. Derudover kan vi rådgive dig om de skattetekniske konsekvenser, som f.eks. ejerskifte, generationsskifte eller investeringer kan give dig og din virksomhed.
-
Transaction Advisory Services
Transaction Advisory Services
-
Økonomisk rådgivning
Grant Thornton har stor erfaring med økonomisk rådgivning og udvikling af virksomheder.
-
Construction
Læs mere om vores ydelser indenfor Construction
-
Energy & Resources
Læs mere om vores ydelser indenfor Energy & Resources
-
Real Estate
Læs mere om vores rådgivning og ydelser inden for Real Estate
-
Shipping & Transportation
Læs mere om vores ydelser og rådgivning inden for Shipping & Transportation
-
Teknologi, kommunikation, medier og underholdning
Læs mere om vores ydelser indenfor teknologi, kommunikation, medier og underholdning.
Regeringen har den 2. maj 2017 indgået forlig om den kommende boligskat.
Der er endnu ikke fremsat lovforslag om boligskatten, men ifølge Skatteministeriet vil boligskatten fra 2021 skulle opgøres som følger:
Skattestoppet ophæves
Skattestoppet ophæves, hvorefter ejendomsværdiskatten ikke længere fastfryses til vurderingen i 2000.
Ejendomsværdiskatten
Ejendomsværdiskatten vil fortsat være progressiv, men sænkes til 0,55% for ejendomme med en offentlig ejendomsvurdering på 7,5 mio. kr., og på den del af ejendommens offentlig vurdering, der overstiger 7,5 mio. kr. udgør ejendomsværdiskatten 1,4%.
Ejendomsværdiskatten beregnes af 80 % af den offentlige vurdering. Dette betyder som eksempel, at for en ejendom med en offentlig vurdering på 7,5 mio. kr., beregnes ejendomsværdiskatten af 6 mio. kr.
Grundskylden
Grundskylden fastsættes i dag af den enkelte kommune og kan udgøre mellem 16 og 34 promille og må højst stige mellem 5-7 % pr. år. Dette ændres. Fremover kan den enkelte kommune ikke selv bestemme, hvor meget grundskylden skal stige. SKAT kommer i stedet til i hver enkelt af landets 98 kommuner at vurdere, hvad grundskyldspromillen skal være, for at kommunen får den samme grundskyld i 2021 som i 2020. Herefter bliver grundskylden låst fast i 5 år.
Den gennemsnitlige grundskyldspromille ventes at blive mellem 16 og 26 promille.
Ejendomsvurderingen
Regeringen, Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti og De Radikale er tidligere blevet enige om et nyt ejendomsvurderingssystem. Systemet skal være færdigudviklet i 2018 og privatboligerne skulle få nye ejendomsvurderinger i 2019.
Den nye ejendomsvurdering skal bygge på flere data, således at ejendomsvurderingen lægger sig tættere på handelsværdien i området og for den pågældende ejendom, end kendetegnet ved den tidligere ordning.
Den nye metode vil medføre, at flere områder vil opleve, at deres ejendomme vurderes lavere og andre områder – særligt i storbyerne og hovedstadsområdet - må forvente endog markante stigninger i ejendomsvurderingerne.
Ikrafttræden
Den nye boligpakke træder i kraft 1. januar 2021, men for nuværende boligejere og alle, der køber bolig inden 2021, vil der allerede fra i år være en overgangsordning.
Fastfrysning af den samlede boligskat
Grundskyld:
For nuværende boligejere vil grundskylden allerede fra 2018 blive fastfrosset, således at en eventuel stigning i grundskyldsskatten fra 2017 ikke skal betales umiddelbart. Stigningen bliver automatisk indefrosset og skal betales, når de nuværende ejere sælger deres ejendom. Der er dermed alene tale om en udskydelse af betalingen.
Stigning i grundskylden forsætter således efter nuværende system, men boligejerne skal først betale grundskylden ved et senere salg.
Sker der en stigning i grundskylden i 2021 efter de nye regler i forhold til, hvad boligejeren skal betale i 2020 efter nuværende regler, vil denne stigning også kunne indefryses.
Boligskatten efter 2021:
Boligejere vil i 2021 ikke umiddelbart komme til at betale højere samlet boligskat, end den boligskat de efter de nuværende regler skal betale i 2020. Måtte de ændrede vurderinger og de nye regler fra 2021 medføre en højere samlet boligskat, indefryses stigningen automatisk, indtil boligen sælges. Dette gælder også, såfremt stigning i boligskatten skyldtes, at boligen er steget i værdi.
Den indefrosne boligskat bliver et slags statslån, som skal forrentes. Der gives dog i overgangsfasen en rentefri periode på 3 år for grundskylden, således at den først skal forrentes efter 2020. Renten forventes fastsat til 1,24%.
Ingen begrænsning i rentefradragsretten
Regeringen lagde i deres oprindelige boligpakke udspil op til, at der skulle ske en reduktion i fradragsretten for renter. Denne begrænsning eller nedsættelse af rentefradragsretten, gennemføres ikke.
Grant Thornton mener
Grant Thornton hilser det velkomment, at der er indgået et forlig og dermed skabt klarhed over boligskatten efter 2021.
Med forbehold for, at vi endnu ikke har set udkast til den kommende lovtekst, er det Grant Thornton’s vurdering, at boligskatten, såvel ejendomsværdiskatten som grundskylden i visse områder vil stige som følge af højere ejendomsvurderinger og uanset, at stigningerne kan indefryses til salg af boligen, forfalder skatten til betaling senest ved salg. Dette gælder også, selvom ejendommen måtte blive solgt til en lavere værdi end boligskatterne er beregnet af. Det kan fortsat medføre en vis usikkerhed på boligmarkedet og for den enkelte boligejer.
Grant Thornton havde gerne set, at man havde benyttet lejligheden til en mere forenklet regulering af boligskatten, f.eks. ved at der kun skulle beregnes én boligskat og eventuelt ved en udfasning af boligskatten, således at den først og alene skulle betales ved afståelse med gevinst.
Hvis du har nogen spørgsmål er du naturligvis velkommen til at kontakte os.
Lærke Hesselholt
Head of Tax
Tel: +45 3527 5240
Mail: laerke.hesselholt@dk.gt.com