-
Cookies
Her kan du finde information om, hvordan Grant Thornton håndterer cookies.
-
Databehandling
Læs mere om Grant Thorntons rolle som hhv. databehandler og dataansvarlig. Find også en oversigt over vores databehandlere og underdatabehandlere.
-
Gennemsigtighedsrapport
Læs Grant Thorntons gennemsigtighedsrapport 2022.
-
Privatlivspolitik
Her finder du information om, hvordan Grant Thornton behandler dine private data.
-
Whistleblowerpolitik
Læs Grant Thorntons whistleblowerpolitik her.
-
Bogføring
Vi kan hjælpe jer med jeres bogføringsbehov uanset om det er manuelt eller digitalt. Derudover kan du også outsource hele din bogføring til os, så sørger vi for at dine regnskabstal altid er opdaterede.
-
CFO Service
Grant Thornton tilbyder interim ressourcer, outsourcing og bogføring som fleksibel støtte til økonomifunktionen. Løsningerne dækker alt fra spidsbelastninger og midlertidig ressourcedækning til digitalisering, procesoptimering og styrket finansiel rapportering. Med CFO Service får virksomheder adgang til eksperter og kapacitet på alle niveauer – fra controllere og bogholdere til økonomichefer.
-
Corporate Finance
Vi tilbyder strategisk og finansiel rådgivning omkring køb og salg af virksomheder, børsnoteringer og kapitalrejsninger med fokus på små og mellemstore virksomheder.
-
Digitalisering
Vi kan hjælpe dig med at digitalisere dine administrative arbejdsgange og give dine medarbejdere en lettere hverdag. Læs mere om vores ydelser her.
-
ESG og Bæredygtighed
ESG og Bæredygtighed
-
IT-revision & Rådgivning
Vi arbejder både med at verificere og attestere serviceleverandørers it-systemer, hvad enten det gælder ISO 27001, ISO 27002, ISO 27701, GDPR, NIS2 i ISAE 3402 eller ISAE 3000 erklæringer, eller SOC1, SOC2 , ligesom vi arbejder med rådgivning for vores kunder, der ønsker at implementere disse standarder.
-
Moms & Afgifter
Grant Thornton kan hjælpe dig med at få overblik over reglerne for momsen og de afgifter, der skal betales i din branche. Vi har styr på reglerne og kan sætte det korrekt op i jeres økonomisystem.
-
Revision & Regnskab
Vi håndterer både små og store regnskabs- og revisionsopgaver og er optaget af at sikre, at du får det bedste overblik over din økonomiske situation.
-
Skat
Vi giver dig skatterådgivning, der er til at forstå og sørger for at skatten ikke bliver højere, end den skal være. Derudover kan vi rådgive dig om de skattetekniske konsekvenser, som f.eks. ejerskifte, generationsskifte eller investeringer kan give dig og din virksomhed.
-
Transaction Advisory Services
Transaction Advisory Services
-
Økonomisk rådgivning
Grant Thornton har stor erfaring med økonomisk rådgivning og udvikling af virksomheder.
-
Construction
Læs mere om vores ydelser indenfor Construction
-
Energy & Resources
Læs mere om vores ydelser indenfor Energy & Resources
-
Real Estate
Læs mere om vores rådgivning og ydelser inden for Real Estate
-
Shipping & Transportation
Læs mere om vores ydelser og rådgivning inden for Shipping & Transportation
-
Teknologi, kommunikation, medier og underholdning
Læs mere om vores ydelser indenfor teknologi, kommunikation, medier og underholdning.
Læs også vores eksperters svar på de oftest stillede spørgsmål om lønkompensation i denne FAQ.
(Opdateret 27.04.2020)
Regeringen og arbejdsmarkedets parter har indgået aftale om lønkompensation til virksomhederne for at fastholde medarbejdernes ansættelsesforhold i virksomhederne under den svære coronatid.
Aftalen gælder for lønmodtagere i alle private virksomheder, der er ekstraordinært hårdt ramt økonomisk som følge af COVID-19 og derfor står overfor at skulle varsle afskedigelser for:
- mindst 30% af de ansatte, eller
- mere end 50 ansatte.
Ansatte er defineret således:
”Lønmodtagere med fast, kontraktuel tilknytning til virksomheden, ansat før den 9. marts 2020 med fast arbejdssted i Danmark.”
Ved opgørelsen af om de 30% henholdsvis de 50 ansatte er overholdt tælles hoveder. Der tages ikke hensyn til, hvorvidt de ansatte er fuldtids- eller deltidsansatte.
Virksomheder får en lønkompensation fra staten af de pågældende medarbejderes løn, såfremt de undlader at varsle fyringerne og medarbejderen ikke arbejder i hjemsendelsesperioden. Der ydes følgende kompensation:
- For fastansatte funktionærer ydes 75% af de pågældende medarbejderes løn, dog maksimalt 30.000 kr. pr. måned.
- For deltidsansatte reduceres beløbet forholdsmæssigt.
- For ansatte der ikke er funktionærer, som for eksempel timelønnede udgør kompensation 90%, dog maksimalt 30.000 kr. pr. måned pr. fuldtidsansat. Det samme gør sig gældende for elever og lærlinge.
Medarbejderne skal også yde. De skal give afkald på fem dages ferie eller afspadsering. Har de ikke ferie eller afspadsering til gode, kan de lønreduceres i fem dage eller anvende ferie for den kommende ferieperiode (1. maj-31. august). Hjemsendes den ansatte i en kortere periode end 4 måneder, opgøres perioden uden ret til løn forholdsmæssigt.
Den midlertidige kompensationsordning vil gælde fra 9. marts 2020 til 8. juli 2020.
(Kilde: Erhvervsministeriet)
Ansøgning
Virksomhederne skal ansøge om kompensation på Erhvervsstyrelsens virksomhedsportal Virk.dk
Virksomhederne kan som udgangspunkt kun søge om lønkompensation én gang i perioden fra og med 9. marts til og med 8. juli. Ved behov for yderligere hjemsendelser end først ansøgt, kan der søges igen.
Det er ikke et krav, at der søges for samme periode på alle ansatte der hjemsendes. Hvis man forventer, at nogle skal tilbage før 4 måneders periodens udløb, så kan der søges om en kortere periode for disse. Er der søgt for 4 måneder og en medarbejder kaldes tilbage før udløbet af perioden, vil der skulle ske tilbagebetaling af den for meget udbetalte kompensation.
I forbindelse med eventuel tilbagekald til virksomheden så skal man være opmærksom på at kompensationsordningen alene kan opretholdes, når antallet af hjemsendte til enhver tid opfylder mindst 30% eller mindst 50 ansatte.
Hvis der sker afskedigelser efter indtræden i kompensationsordningen, så vil der ske udtræden af ordningen fra dette tidspunkt, og man vil blive mødt af et tilbagebetalingskrav for lønkompensation vedrørende perioden fra varsling af afskedigelser. Eventuelle afskedigelser kan ske inden indtrædelse i ordningen.
Der kan ikke opnås kompensation for den periode, hvor en medarbejder holder ferie eller afspadsere.
Dokumentationskrav forbundet med lønkompensationsordningen:
- Lønkompensationen udbetales på baggrund af virksomhedernes oplysninger om det antal medarbejdere, som ellers skulle være afskediget som følge af COVID-19-situationen, men som i stedet hjemsendes. Oplysningerne omfatter bl.a. medarbejdernes beskæftigelsesgrad, medarbejdernes løn, perioden for hjemsendelse samt tro- og love-erklæring på de indsendtes oplysninger rigtighed.
- Virksomheden skal angive og begrunde for hvilken periode de forventer arbejdsmangel, dog maksimalt over en periode på fire måneder fra og med den 9. marts til og med den 8. juli 2020.
- Medarbejderne skal i ansøgningen registreres på CPR-nummer.
- Virksomheden skal efter udbetalingen af lønkompensation dokumentere medarbejdernes lønniveau, at medarbejderen har været ansat før den 9. marts 2020, og at virksomheden har hjemsendt de omfattede medarbejdere i den angivne periode. I dokumentationen skal der bl.a. indgå attestation fra den eventuelle faglige repræsentant på, at de pågældende medarbejdere har været hjemsendt. Hvis der ikke er en sådan, kan de relevante faglige organisationer gøre indsigelse, såfremt de ikke finder dokumentationen korrekt.
De lønudgifter, der kompenseres i denne ordning, kan ikke medtages i grundlaget for opgørelse af kompensation i andre COVID-19 støtteordninger.
Verificering af dokumentation
Der stilles krav om, at virksomhederne efterfølgende eventuelt med revisorbistand, skal dokumentere, at de har hjemsendt de berørte medarbejdere i den angivne periode, hvor ordningen gælder. Medarbejderne skal i den efterfølgende revision registreres på CPR-nummer.
Har du spørgsmål til ovenstående, er du velkommen til at kontakte os.