-
Cookies
Her kan du finde information om, hvordan Grant Thornton håndterer cookies.
-
Databehandling
Læs mere om Grant Thorntons rolle som hhv. databehandler og dataansvarlig. Find også en oversigt over vores databehandlere og underdatabehandlere.
-
Gennemsigtighedsrapport
Læs Grant Thorntons gennemsigtighedsrapport 2022.
-
Privatlivspolitik
Her finder du information om, hvordan Grant Thornton behandler dine private data.
-
Whistleblowerpolitik
Læs Grant Thorntons whistleblowerpolitik her.
-
Bogføring
Vi kan hjælpe jer med jeres bogføringsbehov uanset om det er manuelt eller digitalt. Derudover kan du også outsource hele din bogføring til os, så sørger vi for at dine regnskabstal altid er opdaterede.
-
CFO Service
Grant Thornton tilbyder interim ressourcer, outsourcing og bogføring som fleksibel støtte til økonomifunktionen. Løsningerne dækker alt fra spidsbelastninger og midlertidig ressourcedækning til digitalisering, procesoptimering og styrket finansiel rapportering. Med CFO Service får virksomheder adgang til eksperter og kapacitet på alle niveauer – fra controllere og bogholdere til økonomichefer.
-
Corporate Finance
Vi tilbyder strategisk og finansiel rådgivning omkring køb og salg af virksomheder, børsnoteringer og kapitalrejsninger med fokus på små og mellemstore virksomheder.
-
Digitalisering
Vi kan hjælpe dig med at digitalisere dine administrative arbejdsgange og give dine medarbejdere en lettere hverdag. Læs mere om vores ydelser her.
-
ESG og Bæredygtighed
ESG og Bæredygtighed
-
IT-revision & Rådgivning
Vi arbejder både med at verificere og attestere serviceleverandørers it-systemer, hvad enten det gælder ISO 27001, ISO 27002, ISO 27701, GDPR, NIS2 i ISAE 3402 eller ISAE 3000 erklæringer, eller SOC1, SOC2 , ligesom vi arbejder med rådgivning for vores kunder, der ønsker at implementere disse standarder.
-
Moms & Afgifter
Grant Thornton kan hjælpe dig med at få overblik over reglerne for momsen og de afgifter, der skal betales i din branche. Vi har styr på reglerne og kan sætte det korrekt op i jeres økonomisystem.
-
Revision & Regnskab
Vi håndterer både små og store regnskabs- og revisionsopgaver og er optaget af at sikre, at du får det bedste overblik over din økonomiske situation.
-
Skat
Vi giver dig skatterådgivning, der er til at forstå og sørger for at skatten ikke bliver højere, end den skal være. Derudover kan vi rådgive dig om de skattetekniske konsekvenser, som f.eks. ejerskifte, generationsskifte eller investeringer kan give dig og din virksomhed.
-
Transaction Advisory Services
Transaction Advisory Services
-
Økonomisk rådgivning
Grant Thornton har stor erfaring med økonomisk rådgivning og udvikling af virksomheder.
-
Construction
Læs mere om vores ydelser indenfor Construction
-
Energy & Resources
Læs mere om vores ydelser indenfor Energy & Resources
-
Real Estate
Læs mere om vores rådgivning og ydelser inden for Real Estate
-
Shipping & Transportation
Læs mere om vores ydelser og rådgivning inden for Shipping & Transportation
-
Teknologi, kommunikation, medier og underholdning
Læs mere om vores ydelser indenfor teknologi, kommunikation, medier og underholdning.

Særligt leverandører til private fester og sociale begivenheder, samt serveringssteder er hårdt ramt af regeringens skærpede restriktioner fra 19. september 2020. Derfor præsenterede Erhvervsministeriet den 13. oktober yderligere kompensationer til ramte virksomheder og selvstændige leverandører.
Regeringen og en række af Folketingets partier er blevet enige om en yderligere kompensation til de virksomheder, som er ekstra hårdt ramt af de skærpede restriktioner, som trådte i kraft den 19. september 2020. Restriktionerne betyder bl.a. at restauranter, barer og caféer igen skal lukke kl. 22, samt at forsamlingsforbuddet er sænket til 50 personer også ved private fester og begivenheder.
Disse restriktioner, har haft stor betydning både for serveringsstederne, men også for leverandører til private fester og sociale begivenheder, hvorfor regeringen nu har vedtaget en aftale om øget kompensation, som indeholder:
Større aktivitetspulje til restauranter mv.
Den 20. september præsenterede Erhvervsministeren en økonomisk pulje på 100 mio. kr., som skulle hjælpe de hårdt prøvede barer, caféer og restauranter, og med den nye aftale af 13. oktober 2020 hæves denne pulje til 200 mio. kr.
Derudover kan restauranter, barer og caféer ansøge om tilskud på op til 25.000 kr. pr. serveringssted, hvis tilskuddet bruges til fx at reducere prisen på virksomhedens produkter. Tilskuddet kan søges til og med den 15. november 2020.
Kompensation til leverandører til private fester og for kasserede varer
De skærpede restriktioner betød for mange danskere, at de måtte aflyse eller ombooke deres private fester såsom konfirmationer og bryllupper med ganske kort varsel. Det har også stor betydning for de leverandører, som skulle levere til denne slags begivenheder udenfor private hjem. Derfor giver regeringen nu mulighed for, at leverandører kan søge kompensation for selvstændige samt for virksomhedens faste omkostninger. For at søge, skal virksomheden være CVR registreret, og den skal kunne dokumentere, at den ernærer sig ved at levere til private fester med mindst 50 deltagere. Leverancen kan fx være i form af lokaler, mad og drikke eller underholdning. Kompensationsordningen er gældende fra den 26. september til den 31. oktober 2020 med mulighed for forlængelse.
Restriktionerne trådte i kraft lige op til en weekend, hvorfor nogle leverandører kan have været nødsaget til at kassere let fordærvelige varer. Derfor vil det også være muligt at søge om kompensation for disse varer, hvis leverandøren har oplevet omsætningsnedgang på mindst 35 % sammenlignet med samme weekend sidste år. Det er en forudsætning for at modtage kompensationen, at varerne ikke har kunne opbevares til senere brug, fx ved nedfrysning, samt at udgiften til varerne ikke er godtgjort på anden vis. Den maksimale kompensation for kasserede varer er 250.000 kr.
Faste omkostninger ”light”
Virksomheder har siden nedlukningen i marts kunne søge om kompensation for faste omkostninger, såfremt de har haft en omsætningsnedgang på min. 35 % sammenlignet med referenceperioden. Light-versionen af kompensationsordningen giver virksomheder mulighed for søge kompensation for følgende faste omkostninger uden krav om revisorerklæring:
- Husleje
- Renter og bidrag på lån i ejendommen
- Forbrugsudgifter til el, vand og varme
- Ejendomsforsikring og -skatter
Fravigelsen om krav til revisorerklæring for ovenstående faste omkostninger skyldes, at det er forholdsvis let at tjekke omkostningernes gyldighed, når virksomheden vedlægger faktura eller lign. gyldige dokumenter til ansøgningen.
Virksomhederne kan med light-kompensationen opnå kompensation for 50 % af ovenstående omkostninger, dog højest 50.000 kr. pr. måned pr. virksomhed. Virksomheden kan dog ikke søge kompensation for faste omkostninger fra både den gældende ordning og fra den nye light-ordning. Det er dog muligt at skifte fra light-modellen til den ordinære ordning, hvis virksomheden får en revisorerklæring.
Begge versioner af ordningen gælder fra den 19. august til den 31. oktober med mulighed for forlængelse.
Har du spørgsmål til de nye kompensationsordninger og hvad det betyder for dig, er du altid velkommen til at kontakte os.