-
Cookies
Her kan du finde information om, hvordan Grant Thornton håndterer cookies.
-
Databehandling
Læs mere om Grant Thorntons rolle som hhv. databehandler og dataansvarlig. Find også en oversigt over vores databehandlere og underdatabehandlere.
-
Gennemsigtighedsrapport
Læs Grant Thorntons gennemsigtighedsrapport 2022.
-
Privatlivspolitik
Her finder du information om, hvordan Grant Thornton behandler dine private data.
-
Whistleblowerpolitik
Læs Grant Thorntons whistleblowerpolitik her.
-
Bogføring
Vi kan hjælpe jer med jeres bogføringsbehov uanset om det er manuelt eller digitalt. Derudover kan du også outsource hele din bogføring til os, så sørger vi for at dine regnskabstal altid er opdaterede.
-
CFO Service
Grant Thornton tilbyder interim ressourcer, outsourcing og bogføring som fleksibel støtte til økonomifunktionen. Løsningerne dækker alt fra spidsbelastninger og midlertidig ressourcedækning til digitalisering, procesoptimering og styrket finansiel rapportering. Med CFO Service får virksomheder adgang til eksperter og kapacitet på alle niveauer – fra controllere og bogholdere til økonomichefer.
-
Corporate Finance
Vi tilbyder strategisk og finansiel rådgivning omkring køb og salg af virksomheder, børsnoteringer og kapitalrejsninger med fokus på små og mellemstore virksomheder.
-
Digitalisering
Vi kan hjælpe dig med at digitalisere dine administrative arbejdsgange og give dine medarbejdere en lettere hverdag. Læs mere om vores ydelser her.
-
ESG og Bæredygtighed
ESG og Bæredygtighed
-
IT-revision & Rådgivning
Vi arbejder både med at verificere og attestere serviceleverandørers it-systemer, hvad enten det gælder ISO 27001, ISO 27002, ISO 27701, GDPR, NIS2 i ISAE 3402 eller ISAE 3000 erklæringer, eller SOC1, SOC2 , ligesom vi arbejder med rådgivning for vores kunder, der ønsker at implementere disse standarder.
-
Moms & Afgifter
Grant Thornton kan hjælpe dig med at få overblik over reglerne for momsen og de afgifter, der skal betales i din branche. Vi har styr på reglerne og kan sætte det korrekt op i jeres økonomisystem.
-
Revision & Regnskab
Vi håndterer både små og store regnskabs- og revisionsopgaver og er optaget af at sikre, at du får det bedste overblik over din økonomiske situation.
-
Skat
Vi giver dig skatterådgivning, der er til at forstå og sørger for at skatten ikke bliver højere, end den skal være. Derudover kan vi rådgive dig om de skattetekniske konsekvenser, som f.eks. ejerskifte, generationsskifte eller investeringer kan give dig og din virksomhed.
-
Transaction Advisory Services
Transaction Advisory Services
-
Økonomisk rådgivning
Grant Thornton har stor erfaring med økonomisk rådgivning og udvikling af virksomheder.
-
Construction
Læs mere om vores ydelser indenfor Construction
-
Energy & Resources
Læs mere om vores ydelser indenfor Energy & Resources
-
Real Estate
Læs mere om vores rådgivning og ydelser inden for Real Estate
-
Shipping & Transportation
Læs mere om vores ydelser og rådgivning inden for Shipping & Transportation
-
Teknologi, kommunikation, medier og underholdning
Læs mere om vores ydelser indenfor teknologi, kommunikation, medier og underholdning.
Af Statsautoriseret revisor | Associeret Partner, Jacob Helly Juell-Hansen og Statsautoriseret revisor | Partner, Claus Koskelin
begge medlemmer af Grant Thorntons industrigruppe for Construction.
Siden marts 2015 har et udvalg arbejdet på at justere AB-systemet. Udvalget afgav den 21. juni 2018 en betænkning med de nye rammevilkår for byggeriet. Udvalget anbefaler, at disse nye regler anvendes fra 1. januar 2019, hvilket er lige om lidt. Derfor er det relevant også i entreprenørens økonomistyring og regnskabsaflæggelsen at få skabt et overblik over, hvilke væsentlige forskelle, der består mellem AB 18 og AB 92.
Vi har valgt at fremhæve udvalgte hovedpunkter, hvor AB 18 afviger fra AB 92.
De udvalgte områder kan alle umiddelbart have effekt på regnskabsaflæggelsesprocessen, hvorfor vi har udvalgt disse:
- § 9 og § 67 – Entreprenørens sikkerhedsstillelse
- § 10 og § 67 – Bygherrens sikkerhedsstillelse
- § 27 – Risikoens overgang
- § 34-35 – Regulering af entreprisesummen
- § 36 – Aconto to gange
- § 64-69 – Tvistløsning
§ 9 og § 67 – Entreprenørens sikkerhedsstillelse
AB 92 anfører, at entreprenøren altid skal stille en sikkerhed (arbejdsgaranti) på 15% af entreprisesummen, som nedskrives til 10% ved aflevering.
Efter AB 18 er der indsat en bagatelgrænse, sådan at der kun skal stilles en garanti hvis entreprisesummen (ekskl. moms) overstiger 1 mio. kr.
Derudover har bygherren nu mulighed for at fradrage alle mer- og mindrearbejder ved opgørelsen af beregningsgrundlaget for 10%-sikkerhedsstillelsen.
Der kan som hidtil indledes en sag om sagkyndig beslutning ved tvister om udbetaling under garantien.
Som en nyskabelse i AB 18 vil en sådan sag nu også kunne indledes i tilfælde af tvist om arbejdsgarantiens nedskrivning og ophør.
§ 10 og § 67 – Bygherrens sikkerhedsstillelse
Efter AB 18 skal private bygherrer altid stille en betalingsgaranti, også selvom entreprenøren ikke har anmodet om det – dette er en væsentlige forbedring for entreprenøren i forhold til AB 92, hvor betalingsgarantier kun kom på tale, hvis entreprenøren anmodede om det.
Det er værd at bemærke, at almene boligorganisationer ikke anses som en privat bygherre.
§ 27 – Risikoens overgang
Der er i AB 18 nu sket en væsentlig udbygning af reglerne for overgang af risiko i forhold til AB 92.
Dermed er der nu flere tilfælde end før, hvor bygherren kommer til at bære risikoen for skader mv. på leverancer og materialer, som sker før aflevering. Dette har under visse omstændigheder betydning for indregning af indtægter og afregning af moms for entreprenøren.
§ 34-35 – Regulering af entreprisesummen
Tidligere var entreprisesummen fast uanset varigheden af arbejdet – med mindre andet var aftalt (AB 92).
I AB 18 bliver der indført en fastprisperiode på 12 måneder fra tilbudsdagen. Derefter kan der ske justering af prisen på den del af arbejdet, der udføres udover denne periode. AB 18 giver også mulighed for, at entreprisesummen i særlige tilfælde kan reguleres i tilfælde af statslige indgreb (f.eks. omlægning af afgifter) eller ekstraordinære prisstigninger på materialer og brændstof. Dette har betydning for entreprenørens mellemkalkulationer i forbindelse med fastlæggelse af forventet dækningsbidrag ved regnskabsaflæggelsen.
§ 36 – Aconto to gange
Efter AB 18, har entreprenøren nu ret til acontobetaling to gange om måneden mod blot én gang efter AB 92. Det betyder en del for likviditeten for entreprenørerne, hvis muligheden udnyttes.
§64-69 – Tvistløsning
Afsnit om tvistløsning efter AB 18 afviger væsentligt fra AB 92.
Afvigelserne omfatter blandt andet tre væsentlige tiltag til at sikre en bedre proces omkring løsning af tvister.
- To nye eksterne tvistløsningsinstrumenter til i form af mediation / mægling og hurtig afgørelse
- Obligatorisk løsningstrappe – intern løsning på to niveauer (før mulighed for eksterne løsninger)
- Projektlederniveau
- Ledelsesrepræsentantniveau
- Indførelse af en ”cool off”-periode, sådan at voldgift først kan anlægges fire uger efter, at et internt forløb er afsluttet uforløst.
Ovenstående omfatter nogle af de væsentligste ændringer, som kan have en effekt på processen i forbindelse med den regnskabsmæssige behandling af eksempelvis igangværende arbejder og eventuelle oplysningsforpligtelser.
Hvis du vil vide mere om, hvordan opdateringen af byggeriets aftalevilkår kan have indvirkning på jeres regnskabsaflæggelse, så er du meget velkommen til at tage fat i én af vores rådgivere.
Du kan læse mere om vores Construction-gruppe og vores rådgivere, som er med i gruppen her.