-
Cookies
Her kan du finde information om, hvordan Grant Thornton håndterer cookies.
-
Databehandling
Læs mere om Grant Thorntons rolle som hhv. databehandler og dataansvarlig. Find også en oversigt over vores databehandlere og underdatabehandlere.
-
Gennemsigtighedsrapport
Læs Grant Thorntons gennemsigtighedsrapport 2022.
-
Privatlivspolitik
Her finder du information om, hvordan Grant Thornton behandler dine private data.
-
Whistleblowerpolitik
Læs Grant Thorntons whistleblowerpolitik her.
-
Bogføring
Vi kan hjælpe jer med jeres bogføringsbehov uanset om det er manuelt eller digitalt. Derudover kan du også outsource hele din bogføring til os, så sørger vi for at dine regnskabstal altid er opdaterede.
-
CFO Service
Grant Thornton tilbyder interim ressourcer, outsourcing og bogføring som fleksibel støtte til økonomifunktionen. Løsningerne dækker alt fra spidsbelastninger og midlertidig ressourcedækning til digitalisering, procesoptimering og styrket finansiel rapportering. Med CFO Service får virksomheder adgang til eksperter og kapacitet på alle niveauer – fra controllere og bogholdere til økonomichefer.
-
Corporate Finance
Vi tilbyder strategisk og finansiel rådgivning omkring køb og salg af virksomheder, børsnoteringer og kapitalrejsninger med fokus på små og mellemstore virksomheder.
-
Digitalisering
Vi kan hjælpe dig med at digitalisere dine administrative arbejdsgange og give dine medarbejdere en lettere hverdag. Læs mere om vores ydelser her.
-
ESG og Bæredygtighed
ESG og Bæredygtighed
-
IT-revision & Rådgivning
Vi arbejder både med at verificere og attestere serviceleverandørers it-systemer, hvad enten det gælder ISO 27001, ISO 27002, ISO 27701, GDPR, NIS2 i ISAE 3402 eller ISAE 3000 erklæringer, eller SOC1, SOC2 , ligesom vi arbejder med rådgivning for vores kunder, der ønsker at implementere disse standarder.
-
Moms & Afgifter
Grant Thornton kan hjælpe dig med at få overblik over reglerne for momsen og de afgifter, der skal betales i din branche. Vi har styr på reglerne og kan sætte det korrekt op i jeres økonomisystem.
-
Revision & Regnskab
Vi håndterer både små og store regnskabs- og revisionsopgaver og er optaget af at sikre, at du får det bedste overblik over din økonomiske situation.
-
Skat
Vi giver dig skatterådgivning, der er til at forstå og sørger for at skatten ikke bliver højere, end den skal være. Derudover kan vi rådgive dig om de skattetekniske konsekvenser, som f.eks. ejerskifte, generationsskifte eller investeringer kan give dig og din virksomhed.
-
Transaction Advisory Services
Transaction Advisory Services
-
Økonomisk rådgivning
Grant Thornton har stor erfaring med økonomisk rådgivning og udvikling af virksomheder.
-
Construction
Læs mere om vores ydelser indenfor Construction
-
Energy & Resources
Læs mere om vores ydelser indenfor Energy & Resources
-
Real Estate
Læs mere om vores rådgivning og ydelser inden for Real Estate
-
Shipping & Transportation
Læs mere om vores ydelser og rådgivning inden for Shipping & Transportation
-
Teknologi, kommunikation, medier og underholdning
Læs mere om vores ydelser indenfor teknologi, kommunikation, medier og underholdning.

Samtidig med at nye ESG-krav banker på døren, opfordrer regeringen det danske erhvervsliv til at holde igen med investeringer i grøn omstilling:
Den danske regering har trykket på pauseknappen og opfordrer det danske erhvervsliv til at holde igen med investeringer i grøn omstilling, mens EU justerer reglerne for ESG-rapportering på baggrund af Omnibuspakken.
Samtidig står virksomhederne over for et nyt lovforslag, L 193, som stiller skærpede krav til ESG-data i forbindelse med fremtidige kreditvurderinger. Erhvervsministeriet fremlagde forslaget i april – og det forventes at træde i kraft allerede pr. 1. juli 2025.
ESG som parameter for lånevilkår og kapitalkrav
Banker og realkreditinstitutter skal med lovforslag L 193 fremover indsamle ESG-data fra deres kunder.
L 193 stiller krav om, at banker udarbejder ESG-omstillingsplaner, integrerer bæredygtighed i strategien og overvåger ESG-risici. For virksomheder kan det medføre dårligere lånevilkår og højere kapitalkrav ved manglende ESG-dokumentation.
Det betyder, at ESG-rapportering ikke længere er et “nice to have” men et forretningsvilkår for virksomheder, der vil sikre adgang til finansiering.
Kan man både pause og øge trykket på speederen?
På trods af det nye lovforslag udtalte Erhvervsminister Morten Bødskov i Børsen den 13. maj, at regeringen – med bred opbakning i Folketinget – havde trykket på pauseknappen og opfordrede det danske erhvervsliv til at gøre det samme, mens man afventer EU’s tilpasning af CSRD-direktivet, som forventes at komme til efteråret.
Men hvordan skal virksomhederne navigere, når der fra regeringens side sendes to så forskelligartede signaler?
- På den ene side opfordres virksomhederne til at afvente CSRD-ændringsforslaget, der bliver afgørende for hvor massivt presset fra kunderne bliver.
- På den anden side forudsættes virksomhederne en proaktiv og indarbejdet ESG-strategi for at leve op til bankernes krav om, at virksomhederne kan dokumentere deres klimaregnskab.
Virkeligheden er, at ESG allerede er et konkurrenceparameter
Hos Grant Thornton mærker vi fortsat stor aktivitet på ESG-området – både blandt større, mellemstore og mindre virksomheder. For virkeligheden er, at både kunder, investorer og finansielle institutioner stadigvæk – og i stigende grad – kræver ESG-dokumentation. Også fra virksomheder, som ikke længere direkte er omfattet af CSRD eller EU’s taksonomi.
Der er en tydelig velvilje i markedet for at arbejde med bæredygtighed, og mange virksomheder har fået øjnene op for de strategiske udviklingsmuligheder, som arbejdet med ESG bidrager med. Det handler ikke bare om at rapportere og dokumentere, men også om at forretningsudvikle.
Derfor vil vores anbefaling også være at gå uden om pauseknappen og fastholde et moderat tryk på speederen:
For virksomheder, der fortsætter arbejdet, står stærkere, når kravene igen strammes. Det handler om at være på forkant, undgå ressourcekrævende genopretning og bruge ESG som løftestang for forretningsudvikling.
EFRAG’s tidslinje for forenkling af ESRS-standarden
Aktivitet
|
Tidshorisont
|
Definering af forenklinger
|
April til midt maj 2025
|
Bevisindsamling
|
April til midt maj 2025
|
Udarbejdelse af udkast
|
Maj til juli 2025
|
Publicering af udkast
|
Cirka 31. juli 2025
|
Offentlig høring
|
August (primo september) 2025
|
Endelig levering
|
31. oktober 2025
|
Tidslinje for lovforslag L 193
Aktivitet
|
Tidshorisont
|
Fremsat
|
9. april 2025
|
Førstebehandling
|
30. april 2025
|
Frist for spørgsmål
|
15. maj 2025
|
Frist for ændringsforslag
|
19. maj 2025
|
Frist for svar
|
19. maj 2025
|
Politisk drøftelse
|
27. maj 2025
|
Betænkningsafgivelse
|
27. maj 2025
|
Andenbehandling
|
3. juni 2025
|
Tredjebehandling
|
11. juni 2025
|