-
Cookies
Her kan du finde information om, hvordan Grant Thornton håndterer cookies.
-
Databehandling
Læs mere om Grant Thorntons rolle som hhv. databehandler og dataansvarlig. Find også en oversigt over vores databehandlere og underdatabehandlere.
-
Gennemsigtighedsrapport
Læs Grant Thorntons gennemsigtighedsrapport 2022.
-
Privatlivspolitik
Her finder du information om, hvordan Grant Thornton behandler dine private data.
-
Whistleblowerpolitik
Læs Grant Thorntons whistleblowerpolitik her.
-
Bogføring
Vi kan hjælpe jer med jeres bogføringsbehov uanset om det er manuelt eller digitalt. Derudover kan du også outsource hele din bogføring til os, så sørger vi for at dine regnskabstal altid er opdaterede.
-
CFO Service
Grant Thornton tilbyder interim ressourcer, outsourcing og bogføring som fleksibel støtte til økonomifunktionen. Løsningerne dækker alt fra spidsbelastninger og midlertidig ressourcedækning til digitalisering, procesoptimering og styrket finansiel rapportering. Med CFO Service får virksomheder adgang til eksperter og kapacitet på alle niveauer – fra controllere og bogholdere til økonomichefer.
-
Corporate Finance
Vi tilbyder strategisk og finansiel rådgivning omkring køb og salg af virksomheder, børsnoteringer og kapitalrejsninger med fokus på små og mellemstore virksomheder.
-
Digitalisering
Vi kan hjælpe dig med at digitalisere dine administrative arbejdsgange og give dine medarbejdere en lettere hverdag. Læs mere om vores ydelser her.
-
ESG og Bæredygtighed
ESG og Bæredygtighed
-
IT-revision & Rådgivning
Vi arbejder både med at verificere og attestere serviceleverandørers it-systemer, hvad enten det gælder ISO 27001, ISO 27002, ISO 27701, GDPR, NIS2 i ISAE 3402 eller ISAE 3000 erklæringer, eller SOC1, SOC2 , ligesom vi arbejder med rådgivning for vores kunder, der ønsker at implementere disse standarder.
-
Moms & Afgifter
Grant Thornton kan hjælpe dig med at få overblik over reglerne for momsen og de afgifter, der skal betales i din branche. Vi har styr på reglerne og kan sætte det korrekt op i jeres økonomisystem.
-
Revision & Regnskab
Vi håndterer både små og store regnskabs- og revisionsopgaver og er optaget af at sikre, at du får det bedste overblik over din økonomiske situation.
-
Skat
Vi giver dig skatterådgivning, der er til at forstå og sørger for at skatten ikke bliver højere, end den skal være. Derudover kan vi rådgive dig om de skattetekniske konsekvenser, som f.eks. ejerskifte, generationsskifte eller investeringer kan give dig og din virksomhed.
-
Transaction Advisory Services
Transaction Advisory Services
-
Økonomisk rådgivning
Grant Thornton har stor erfaring med økonomisk rådgivning og udvikling af virksomheder.
-
Construction
Læs mere om vores ydelser indenfor Construction
-
Energy & Resources
Læs mere om vores ydelser indenfor Energy & Resources
-
Real Estate
Læs mere om vores rådgivning og ydelser inden for Real Estate
-
Shipping & Transportation
Læs mere om vores ydelser og rådgivning inden for Shipping & Transportation
-
Teknologi, kommunikation, medier og underholdning
Læs mere om vores ydelser indenfor teknologi, kommunikation, medier og underholdning.

Registreringen skal blandt andet være med til at sikre, at gældende hviletidsregler overholdes, og at ansatte ikke arbejder mere end 48 timer om ugen i gennemsnit set over en periode på fire måneder – den såkaldte 48-timers-regel. Vær opmærksom på, at hvis arbejdsmiljølovens regler ikke overholdes af arbejdsgiveren, kan arbejdstilsynet pålægge bøder og udstede påbud.
I forhold til det oprindelige lovforslag er den endelige lov blevet suppleret med to væsentlige præciseringer:
- Medarbejderne er kun forpligtet til at registrere afvigelser fra den aftalte og/eller skemalagte arbejdstid.
- Lovforslaget kræver kun registrering af medarbejdernes samlede daglige arbejdstid uden at der skal specificeres i hvilket tidsrum, at arbejdet er udført.
Præciseringerne betyder, at arbejdsgivere kan lette arbejdet for medarbejderne ved at udfylde den samlede daglige arbejdstid på forhånd, så medarbejderne kun skal godkende registreringen og justere, hvis der er afvigelser i forhold til det præudfyldte.
Dét skal tidsregistreringssystemet kunne
Hvordan arbejdsgivere vælger at dokumentere, systematisere og registrere de ansattes arbejdstid er op til den enkelte. Der er dog nogle krav, som skal overholdes. Først og fremmest skal systemet være objektivt, pålideligt og tilgængeligt. Derudover skal medarbejderen have adgang til egne oplysninger i arbejdstidsregistreringssystemet. De registrerede oplysninger skal opbevares hos arbejdsgiver i fem år. Læs mere om hvordan du kan spare tid og penge med digitalisering af administrative arbejdsgange.
Tidsregistrering og GDPR
Når medarbejderne registrerer deres arbejdstid, skal reglerne for GDPR selvfølgelig overholdes. Derfor er det vigtigt, at man implementerer de nye arbejdsgange i virksomhedens GDPR-processer, så dokumentationen efterlever de gældende krav. Derudover skal virksomhedens gældende GDPR-fortegnelse opdateres, og medarbejderne skal informeres herom forud for implementeringen af tidsregistrering.
Overholdes GDPR-reglerne ikke kan en virksomhed idømmes bøder på op til 4% af deres globale årlige omsætning.
Selvtilrettelæggere kan undtages kravet
Som en del af lovforslaget kan selvtilrettelæggere fritages kravet om tidsregistrering. En selvtilrettelæggers arbejde kan ikke måles og/eller fastsættes på forhånd, og de har ofte en betydelig grad af frihed og mulighed for selv at fastsætte arbejdstiden. Har man som arbejdsgiver en selvtilrettelægger ansat, der ikke skal registrere arbejdstid, skal det fremgå af den ansattes ansættelsesbevis.
Baggrund for lovkravet om tidsregistrering
Den nye lov om tidsregistrering er vedtaget på baggrund af en EU-dom fra 2019 i den såkaldte Deutsche Bank-sag. Her blev alle medlemsstater pålagt at indføre et krav om, at alle virksomheder implementerer et tidsregistreringssystem, hvori medarbejdere kan registrere deres daglige arbejdstid.
Implementeringsarbejdet bør starte nu
Udvikling og implementering af tidsregistreringssystemer er omfattende. Derfor anbefaler vi, at processen påbegyndes hurtigst muligt, således at man som virksomhed er klar til at tidsregistrere, når lovkravet træder i kraft den 1. juli 2024.
Hos Grant Thornton kan vi rådgive din virksomhed indenfor bl.a. Bogføring og Digitalisering, samt Økonomisk Rådgivning.
Spørgsmål?
Tag fat i din revisor eller kontakt os via kontaktformularen her.