-
Cookies
Her kan du finde information om, hvordan Grant Thornton håndterer cookies.
-
Databehandling
Læs mere om Grant Thorntons rolle som hhv. databehandler og dataansvarlig. Find også en oversigt over vores databehandlere og underdatabehandlere.
-
Gennemsigtighedsrapport
Læs Grant Thorntons gennemsigtighedsrapport 2022.
-
Privatlivspolitik
Her finder du information om, hvordan Grant Thornton behandler dine private data.
-
Whistleblowerpolitik
Læs Grant Thorntons whistleblowerpolitik her.
-
Bogføring
Vi kan hjælpe jer med jeres bogføringsbehov uanset om det er manuelt eller digitalt. Derudover kan du også outsource hele din bogføring til os, så sørger vi for at dine regnskabstal altid er opdaterede.
-
CFO Service
Grant Thornton tilbyder interim ressourcer, outsourcing og bogføring som fleksibel støtte til økonomifunktionen. Løsningerne dækker alt fra spidsbelastninger og midlertidig ressourcedækning til digitalisering, procesoptimering og styrket finansiel rapportering. Med CFO Service får virksomheder adgang til eksperter og kapacitet på alle niveauer – fra controllere og bogholdere til økonomichefer.
-
Corporate Finance
Vi tilbyder strategisk og finansiel rådgivning omkring køb og salg af virksomheder, børsnoteringer og kapitalrejsninger med fokus på små og mellemstore virksomheder.
-
Digitalisering
Vi kan hjælpe dig med at digitalisere dine administrative arbejdsgange og give dine medarbejdere en lettere hverdag. Læs mere om vores ydelser her.
-
ESG og Bæredygtighed
ESG og Bæredygtighed
-
IT-revision & Rådgivning
Vi arbejder både med at verificere og attestere serviceleverandørers it-systemer, hvad enten det gælder ISO 27001, ISO 27002, ISO 27701, GDPR, NIS2 i ISAE 3402 eller ISAE 3000 erklæringer, eller SOC1, SOC2 , ligesom vi arbejder med rådgivning for vores kunder, der ønsker at implementere disse standarder.
-
Moms & Afgifter
Grant Thornton kan hjælpe dig med at få overblik over reglerne for momsen og de afgifter, der skal betales i din branche. Vi har styr på reglerne og kan sætte det korrekt op i jeres økonomisystem.
-
Revision & Regnskab
Vi håndterer både små og store regnskabs- og revisionsopgaver og er optaget af at sikre, at du får det bedste overblik over din økonomiske situation.
-
Skat
Vi giver dig skatterådgivning, der er til at forstå og sørger for at skatten ikke bliver højere, end den skal være. Derudover kan vi rådgive dig om de skattetekniske konsekvenser, som f.eks. ejerskifte, generationsskifte eller investeringer kan give dig og din virksomhed.
-
Transaction Advisory Services
Transaction Advisory Services
-
Økonomisk rådgivning
Grant Thornton har stor erfaring med økonomisk rådgivning og udvikling af virksomheder.
-
Construction
Læs mere om vores ydelser indenfor Construction
-
Energy & Resources
Læs mere om vores ydelser indenfor Energy & Resources
-
Real Estate
Læs mere om vores rådgivning og ydelser inden for Real Estate
-
Shipping & Transportation
Læs mere om vores ydelser og rådgivning inden for Shipping & Transportation
-
Teknologi, kommunikation, medier og underholdning
Læs mere om vores ydelser indenfor teknologi, kommunikation, medier og underholdning.
Regeringen præsenterede den 18. september 2020 nye, landsdækkende restriktioner, som kræver at restauranter, barer og caféer skal lukke kl. 22. Den 20. september præsenterede Erhvervsministeriet så en ny aftale om kompensation til de berørte virksomheder.
I genåbningen af Danmark fik restauranter, barer og caféer i første omgang lov til at have åbent til kl.22, senere kl. 24 og så kl. 02. Efter flere uger med en stigning i smittetallet, blev åbningstiden indskrænket til kl. 24 igen, og den 17. september blev de hårdest ramte kommuner så indskrænket yderligere til kl. 22. Fredag den 18. september meddelte Statsministeren, at restriktionerne på åbningstiderne nu gjaldt hele landet.
På denne baggrund forhandlede Erhvervsministeriet og en række af Folketingets partier sig den 20. september frem til en ny aftale om kompensation til landets restauranter, barer og caféer, som oplever store negative konsekvenser ved den begrænsede åbningstid.
Den nye kompensationsordning gælder med tilbagevirkende kraft fra 19. august, hvor de første tidsbegrænsede indskrænkninger trådt i kraft, og frem til den 31. oktober 2020 med mulighed for forlængelse.
Kompensation for faste omkostninger
I den nye kompensationsordning gælder, at ordningen følger modellen i den eksisterende kompensationsordning for faste omkostninger, hvis:
- Virksomheden kan dokumentere, at de begrænsede åbningstider rammer virksomhedens normale åbningstider
- Virksomheden kan dokumentere omsætningsnedgang på mindst 35 % relateret til de begrænsede åbningstider i perioden, hvor nedlukningen finder sted
Ansøgningskrav og referenceperiode
- Referenceperioden om omsætningsnedgangen vil være den tilsvarende periode i 2019, medmindre der gælder særlige omstændigheder såsom barsel, hvormed der åbnes for en alternativ referenceperiode.
- Restauranter, caféer og barer skal endvidere været registreret i CVR og kompensationen må ikke overstige den nominelle nedgang i omsætning i virksomheden.
- Såfremt det, grundet de indskrænkede åbningstider, ikke er rentabelt for mindre virksomheder med maksimalt fem ansatte at holde åbent længere, kan virksomhederne se sig omfattet af adgangen til fuldstændig nedlukning og blive kompenseret med 90 % af de faste omkostninger.
- Har virksomheden tidligere søgt om kompensation for faste omkostninger, kan den tidligere revisorerklæring anvendes. Kravet om revisorerklæring kan lempes, hvis der ikke tidligere er ansøgt, og ansøgningsperioden er under en måned.
Kompensation til selvstændige
I den nye kompensationsaftale indgår også en kompensation til selvstændige virksomhedsejere af barer, restauranter eller caféer, som gives adgang til at søge kompensation efter den eksisterende kompensationsordning for selvstændige ud fra følgende kriterier:
- Den selvstændige kan dokumentere at virksomheden er ramt af de indskrænkede åbningstider ift. normale åbningstider
- Det kan dokumenteres, at der er omsætningsnedgang på min. 30 % grundet de indskrænkede åbningstider, som dog som minimum skal være over en periode på 14 dage. Denne periode opgøres forholdsmæssigt i forhold til samme periode sidste år.
Ansøgningskrav og referenceperiode
- Referenceperioden om omsætningsnedgangen vil være den tilsvarende periode i 2019, medmindre der gælder særlige omstændigheder såsom barsel, hvormed der åbnes for en alternativ referenceperiode.
- Virksomheden skal endvidere været registreret i CVR.
- Kompensationen udgør 90 % af omsætningstabet, dog maksimalt et beløb svarende til 23.000 kr. pr. måned.
Yderligere kompensation i den nye aftale
Aftaleparterne har ydermere tilføjet til ordningen, at barer restauranter og caféer, som må udskyde eller væsentligt ændre arrangementer grundet de indskrænkede åbningstider, kan få kompensation.
Derudover har regeringen noteret sig, at aftalerne om arbejdsfordeling og lønkompensation kan anvendes for virksomheder berørt af de indskrænkede åbningstider.
Har du spørgsmål til den nye aftale, er du altid velkommen til at kontakte os.