-
Cookies
Her kan du finde information om, hvordan Grant Thornton håndterer cookies.
-
Databehandling
Læs mere om Grant Thorntons rolle som hhv. databehandler og dataansvarlig. Find også en oversigt over vores databehandlere og underdatabehandlere.
-
Gennemsigtighedsrapport
Læs Grant Thorntons gennemsigtighedsrapport 2022.
-
Privatlivspolitik
Her finder du information om, hvordan Grant Thornton behandler dine private data.
-
Whistleblowerpolitik
Læs Grant Thorntons whistleblowerpolitik her.
-
Bogføring
Vi kan hjælpe jer med jeres bogføringsbehov uanset om det er manuelt eller digitalt. Derudover kan du også outsource hele din bogføring til os, så sørger vi for at dine regnskabstal altid er opdaterede.
-
CFO Service
Grant Thornton tilbyder interim ressourcer, outsourcing og bogføring som fleksibel støtte til økonomifunktionen. Løsningerne dækker alt fra spidsbelastninger og midlertidig ressourcedækning til digitalisering, procesoptimering og styrket finansiel rapportering. Med CFO Service får virksomheder adgang til eksperter og kapacitet på alle niveauer – fra controllere og bogholdere til økonomichefer.
-
Corporate Finance
Vi tilbyder strategisk og finansiel rådgivning omkring køb og salg af virksomheder, børsnoteringer og kapitalrejsninger med fokus på små og mellemstore virksomheder.
-
Digitalisering
Vi kan hjælpe dig med at digitalisere dine administrative arbejdsgange og give dine medarbejdere en lettere hverdag. Læs mere om vores ydelser her.
-
ESG og Bæredygtighed
ESG og Bæredygtighed
-
IT-revision & Rådgivning
Vi arbejder både med at verificere og attestere serviceleverandørers it-systemer, hvad enten det gælder ISO 27001, ISO 27002, ISO 27701, GDPR, NIS2 i ISAE 3402 eller ISAE 3000 erklæringer, eller SOC1, SOC2 , ligesom vi arbejder med rådgivning for vores kunder, der ønsker at implementere disse standarder.
-
Moms & Afgifter
Grant Thornton kan hjælpe dig med at få overblik over reglerne for momsen og de afgifter, der skal betales i din branche. Vi har styr på reglerne og kan sætte det korrekt op i jeres økonomisystem.
-
Revision & Regnskab
Vi håndterer både små og store regnskabs- og revisionsopgaver og er optaget af at sikre, at du får det bedste overblik over din økonomiske situation.
-
Skat
Vi giver dig skatterådgivning, der er til at forstå og sørger for at skatten ikke bliver højere, end den skal være. Derudover kan vi rådgive dig om de skattetekniske konsekvenser, som f.eks. ejerskifte, generationsskifte eller investeringer kan give dig og din virksomhed.
-
Transaction Advisory Services
Transaction Advisory Services
-
Økonomisk rådgivning
Grant Thornton har stor erfaring med økonomisk rådgivning og udvikling af virksomheder.
-
Construction
Læs mere om vores ydelser indenfor Construction
-
Energy & Resources
Læs mere om vores ydelser indenfor Energy & Resources
-
Real Estate
Læs mere om vores rådgivning og ydelser inden for Real Estate
-
Shipping & Transportation
Læs mere om vores ydelser og rådgivning inden for Shipping & Transportation
-
Teknologi, kommunikation, medier og underholdning
Læs mere om vores ydelser indenfor teknologi, kommunikation, medier og underholdning.

Virksomheder kan vælge at bogføre digitalt i enten:
- et digitalt standardbogføringssystem, der er registreret i Erhvervsstyrelsen, eller
- et specialudviklet bogføringssystem, der er skræddersyet til forholdene i din virksomhed eller forening.
Hvis en virksomhed vælger et digitalt standardbogføringssystem, skal det være ét af de registrerede bogføringssystemer, der fremgår på Erhvervsstyrelsens fortegnelse over registrerede standard bogføringssystemer. Fordelen ved at vælge et bogføringssystem fra fortegnelsen er, at virksomheden på den måde kan sikre, at bogføringssystemet lever op til kravene til digitale bogføringssystemer.
Læs mere om de registrerede bogføringssystemer og find link til listen her: Erhvervsstyrelsen har offentliggjort liste over registrerede digitale bogføringssystemer.
Kravene til specialudviklede bogføringssystemer
Hvis en virksomhed vælger et specialudviklet bogføringssystem som f.eks. C5 eller NAV (alle systemer, som ikke fremgår af listen over registrerede bogføringssystemer) skal man selv sikre, at systemet opfylder kravene til digitale bogføringssystemer efter bogføringslovens § 15. Kravene til specialudviklede systemer fremgår af Bekendtgørelse om krav til virksomheders digitale bogføringssystemer, der ikke er registreret efter bogføringsloven (BEK nr. 205 af 29/02/2024).
I bekendtgørelsen fremgår det, at det specialudviklede bogføringssystem skal indeholde felter, hvor man kan udfylde følgende oplysninger:
- Transaktionsdato
- Beløb
- Bilagsnummer
- Transaktionstekst
- Transaktionsdagens valutakurs, hvis registreringen ikke sker i DKK
Bogføringssystemet skal desuden tildele hver bogført transaktion følgende oplysninger:
- Registreringsdato
- Fortløbende transaktionsnummer eller -id
- Initialer på den person eller det program, der har bogført transaktionen
Derudover skal systemet leve op til følgende krav:
- Virksomheden skal både sikre, at det digitale bogføringssystem gemmer ændringer til bogføringen, f.eks. ved at fejlposteringer rettes ved nye posteringer, og at brugerne ikke kan ændre, tilbagedatere eller slette bogførte transaktioner i systemet.
- Det digitale bogføringssystem skal kunne opbevare dokumentation for en bogført transaktion vedrørende køb eller salg, som indeholder følgende oplysninger:
- Udstedelsesdato
- Leverancens art
- Beløb
- Afsender og modtager; herunder navn, adresse og CVR-nummer eller SE-nummer
- Momsbeløbets størrelse
- Betalingsoplysninger
Bemærk at der findes undtagelser til ovenstående krav ved f.eks. kassestrimler. Læs mere i bekendtgørelsen.
- Det digitale bogføringssystem skal mindst en gang om ugen tage en automatisk sikkerhedskopi af alle bogførte transaktioner og bilag.
- Virksomheden skal opbevare sikkerhedskopien på en server i et EU- eller EØS-land hos en ikke nærtstående part, som må formodes at opfylde anerkendte standarder for it-sikkerhed.
- Virksomheden skal sikre, at det digitale bogføringssystem automatisk kan fremsende og modtage elektronisk faktura og kreditnota via Nemhandel i OIOUBL-format.
- Virksomheden skal sikre, at det digitale bogføringssystem automatisk kan fremsende og modtage elektronisk faktura og kreditnota i Peppol BIS-format.
- Virksomheden skal sikre, at det digitale bogføringssystem understøtter deling af data ved at gøre det muligt at generere en SAF-T-fil.
- Virksomheden skal sikre, at det digitale bogføringssystem understøtter afstemning af virksomhedens bogføring med virksomhedens bankkonto og tydeligt fremhæver differencer, hvis en postering ikke er afstemt med virksomhedens bankkonto.
Som supplement til bekendtgørelsen har Erhvervsstyrelsen lavet en kort guide til, hvordan man efterlever en række af kravene til det specialudviklede bogføringssystem: Guide: Sådan opfylder du 5 krav til dit bogføringssystem.
Fordele og ulemper ved de specialudviklede bogføringssystemer
Fordelen ved at anvende et specialudviklet system er, at det kan skræddersys til netop de behov for systemunderstøttelse, der er gældende i din virksomhed.
Ulempen eller udfordringen kan være, at kravene til de specialudviklede bogføringssystemer kan påvirke virksomhedens øvrige systemer, hvilket kan gøre det nødvendigt at ændre interne procedurer og systemer på andre områder end det bogføringsmæssige. Udover den tid det kan tage at tilpasse det specialudviklede bogføringssystemer, kan virksomheder derfor også være nødt til at bruge ressourcer på at få tilpasset relaterede procedurer og systemer.
Kravene til specialudviklede bogføringssystemer træder i kraft for regnskabsår fra og med 1. januar 2025.
Vil du vide mere?
Hvis du vil vide mere omkring, hvem der er omfattet af de nye krav om digital bogføring og den estimerede tidsplan implementeringen, kan du læse mere her: Ny bogføringslov - opdaterede frister for krav om digital bogføring.
Hos Grant Thornton kan vi rådgive din virksomhed indenfor bl.a. Bogføring og Digitalisering, samt Revision og Regnskab.
Har du brug for dialog og rådgivning omkring, hvorvidt du skal skifte bogføringssystem, valg af system eller lignede så tag endelig fat i din revisor.