-
Cookies
Her kan du finde information om, hvordan Grant Thornton håndterer cookies.
-
Databehandling
Læs mere om Grant Thorntons rolle som hhv. databehandler og dataansvarlig. Find også en oversigt over vores databehandlere og underdatabehandlere.
-
Gennemsigtighedsrapport
Læs Grant Thorntons gennemsigtighedsrapport 2022.
-
Privatlivspolitik
Her finder du information om, hvordan Grant Thornton behandler dine private data.
-
Whistleblowerpolitik
Læs Grant Thorntons whistleblowerpolitik her.
-
Bogføring
Vi kan hjælpe jer med jeres bogføringsbehov uanset om det er manuelt eller digitalt. Derudover kan du også outsource hele din bogføring til os, så sørger vi for at dine regnskabstal altid er opdaterede.
-
CFO Service
Grant Thornton tilbyder interim ressourcer, outsourcing og bogføring som fleksibel støtte til økonomifunktionen. Løsningerne dækker alt fra spidsbelastninger og midlertidig ressourcedækning til digitalisering, procesoptimering og styrket finansiel rapportering. Med CFO Service får virksomheder adgang til eksperter og kapacitet på alle niveauer – fra controllere og bogholdere til økonomichefer.
-
Corporate Finance
Vi tilbyder strategisk og finansiel rådgivning omkring køb og salg af virksomheder, børsnoteringer og kapitalrejsninger med fokus på små og mellemstore virksomheder.
-
Digitalisering
Vi kan hjælpe dig med at digitalisere dine administrative arbejdsgange og give dine medarbejdere en lettere hverdag. Læs mere om vores ydelser her.
-
ESG og Bæredygtighed
ESG og Bæredygtighed
-
IT-revision & Rådgivning
Vi arbejder både med at verificere og attestere serviceleverandørers it-systemer, hvad enten det gælder ISO 27001, ISO 27002, ISO 27701, GDPR, NIS2 i ISAE 3402 eller ISAE 3000 erklæringer, eller SOC1, SOC2 , ligesom vi arbejder med rådgivning for vores kunder, der ønsker at implementere disse standarder.
-
Moms & Afgifter
Grant Thornton kan hjælpe dig med at få overblik over reglerne for momsen og de afgifter, der skal betales i din branche. Vi har styr på reglerne og kan sætte det korrekt op i jeres økonomisystem.
-
Revision & Regnskab
Vi håndterer både små og store regnskabs- og revisionsopgaver og er optaget af at sikre, at du får det bedste overblik over din økonomiske situation.
-
Skat
Vi giver dig skatterådgivning, der er til at forstå og sørger for at skatten ikke bliver højere, end den skal være. Derudover kan vi rådgive dig om de skattetekniske konsekvenser, som f.eks. ejerskifte, generationsskifte eller investeringer kan give dig og din virksomhed.
-
Transaction Advisory Services
Transaction Advisory Services
-
Økonomisk rådgivning
Grant Thornton har stor erfaring med økonomisk rådgivning og udvikling af virksomheder.
-
Construction
Læs mere om vores ydelser indenfor Construction
-
Energy & Resources
Læs mere om vores ydelser indenfor Energy & Resources
-
Real Estate
Læs mere om vores rådgivning og ydelser inden for Real Estate
-
Shipping & Transportation
Læs mere om vores ydelser og rådgivning inden for Shipping & Transportation
-
Teknologi, kommunikation, medier og underholdning
Læs mere om vores ydelser indenfor teknologi, kommunikation, medier og underholdning.

Samlevers arbejdsindtægt
Allerede i 2022 blev det vedtaget, at en ægtefælles/samlevers arbejdsindtægt ikke længere måtte påvirke hverken folkepensionens grundbeløb eller pensionstillæg. En ændring som trådte i kraft pr. 1. januar 2023, og som anslås allerede at have påvirket 90-100.000 pensionisters pensionsudbetaling positivt.
Arbejdsindtægt som ikke påvirker folkepension/tillæg
Indtægt, som ikke påvirker folkepension eller tillæg, defineres som personlig indkomst opnået ved personligt arbejde og indtægt, som kan sidestilles hermed:
- Løn.
- Honorarer.
- Indkomst i forbindelse med aktieoptioner.
- Overskud af virksomhed, hvis der sker aktiv deltagelse i driften af virksomheden; herunder hævet opsparet overskud, hvis overskuddet stammer fra aktiv deltagelse i driften af virksomheden (se også nedenfor under ”Pensionstillæg påvirkes stadig af anden indkomst”).
- Efterløn og fratrædelsesgodtgørelse, som beskattes efter overgang til folkepension.
- Arbejdsløshedsdagpenge.
- Sygedagpenge.
Egen arbejdsindtægt
Nu er turen så kommet til egen arbejdsindtægt. Den 1. juni 2023 blev lovforslag L 117 vedtaget, som dikterer, at en pensionists eventuelle egen arbejdsindtægt ikke skal påvirke hverken grundbeløbet eller pensionstillægget. Loven er gældende med tilbagevirkende kraft fra 1. januar 2023.
Fra 1. januar 2013 vil såvel folkepensionens grundbeløb og pensionstillæg derfor ikke længere blive påvirket af hverken egen arbejdsindtægt eller en eventuel ægtefælles/samlevers arbejdsindtægt. Det betyder, at folkepensionens grundbeløb fra og med 1. januar 2023 ikke længere påvirkes af nogen former af indkomst, og at alle på den måde er garanteret grundbeløbet.
Pensionstillæg påvirkes stadig af ”anden indkomst”
Pensionstillægget påvirkes derimod stadig af ”anden indkomst”. Anden indkomst dækker over øvrige personlige indkomster (som ikke anses for ”arbejdsindtægt”) samt kapitalindkomst og aktieindkomst.
Øvrige personlige indkomster, som ikke anses for ”arbejdsindtægt er bl.a.:
- Overskud af virksomhed, hvor man ikke deltager aktivt i driften (passiv virksomhed); herunder hævet opsparet overskud, hvis overskuddet stammer fra en passiv virksomhed (ikke-aktiv deltagelse i driften af virksomheden, da der blev opsparet overskud).
- Private pensionsudbetalinger.
Vurdering af aktiv eller passiv virksomhed – bl.a. arbejdstidskrav
Det fremgår af Ankestyrelsens principmeddelelse 43-22 (KEN nr. 10169 af 8/11-2022) Ankestyrelsens principmeddelelse 34-22 om indtægtsgrundlag - selvstændig virksomhed - beregning - folkepension - genvundne afskrivninger - hævet opsparet overskud (retsinformation.dk), at der ved vurdering af aktiv eller passiv virksomhed bl.a. kan lægges vægt på følgende:
- Hvilke aktiviteter er der i virksomheden, og hvilke indtægter har virksomheden i forbindelse med aktiviteterne?
- Hvilke opgaver har pensionisten i forbindelse med virksomhedens aktiviteter, og hvad er omfanget af opgaverne? Herunder om:
- arbejdsindsatsen udgør ca. 50 timer om måneden, da det taler for, at pensionisten er aktiv i driften.
- der er tale om sæsonbetonet arbejde, hvor det samlede timeantal er mindre. Her kan pensionisten stadig anses som aktiv i driften.
- Indgår der indtægter i virksomhedsresultatet fra tidligere indkomstår i form af fx hævet opsparet overskud, og var pensionisten aktiv eller passiv i driften på tidspunktet, hvor indtægten blev optjent?
Udbetaling Danmark står for skud
Det er Udbetaling Danmark, som årligt skal efterregulere pensionen. Dog fremgår det hverken af hverken årsopgørelsen eller forskudsopgørelsen fra SKAT, om der er tale om overskud fra aktiv eller passiv virksomhed. Borgeren skal derfor selv hvert år oplyse Udbetaling Danmark om, overskuddet stammer fra aktiv eller passiv virksomhed, så de eventuel kan efterregulere pensionstillægget.
Det samme gælder for eventuelt indtægtsført opsparet overskud, som hæves. Her er det også borgeren selv, der skal oplyse Udbetaling Danmark om, hvorvidt det hævede opsparede overskud stammer fra en aktiv eller passiv virksomhed. Altså om opsparingen er sket i et indkomstår, hvor borgeren deltog aktivt i driften af de(n) enkelte virksomhed(er) eller ej.
Afklaring af passiv og aktiv virksomhed kan tage tid
Det er udelukkende pensionstillægget, som kan blive påvirket negativt af virksomhedens overskud.
Hvis der er tale om overskud af virksomhed eller hævning af opsparet overskud fra virksomhed, hvor man har deltaget aktivt i driften, reduceres pensionstillægget ikke. Er der derimod tale om overskud af passiv virksomhed eller hævning af opsparet overskud fra passiv virksomhed (ikke-aktiv deltagelse i driften af virksomheden), indgår beløbet som ”Anden indkomst”, og der kan ske reducering af pensionstillægget.
Vi forudser lidt overarbejde for Udbetaling Danmark og måske også for borgeren, når det skal vurderes, om der er tale om aktiv eller passiv virksomhed. Derudover er der også en del arbejde i at fastslå, om hævet opsparet overskud, som kan være opsparet i og over adskillige år, stammer fra aktiv eller passiv virksomhed på opsparingstidspunkterne.
Spørgsmål?
Kontakt René Zedler, Tax Director: rene.zedler@dk.gt.com / +45 35 27 51 28.