
Retten i Kolding idømte i sidste uge den danske drikkeflaskeproducent AYA&IDA en bøde på 140.000 kroner for vildledende markedsføring i forbindelse med bæredygtighedsudsagn. Det skriver Forbrugerombudsmanden i en pressemeddelelse.
Der er tale om den første, afgjorte straffesag ved domstolene, der handler om markedsføring af produkter med bæredygtighedsudsagn i Danmark.
Tidligere i år blev Salling Group også politianmeldt, og Verdo Trading accepterede at betale en millionbøde for overtrædelser af markedsføringsloven med udsagn om bæredygtighed.
Nu er hammeren også faldet for en mindre, dansk familievirksomhed, og sagen forventes at danne præcedens for fremtidige sager.
Hvad er indholdet af dommen?
Retten har taget stilling til markedsføring i perioden 2021-2024, hvor virksomheden bl.a. brugte udsagn som “den bæredygtige drikkeflaske”, “bæredygtige hverdagsprodukter” og “AYA&IDAs produkter er sunde for dig og for vores planet”.
Forbrugerombudsmanden politianmeldte i november 2024 virksomheden for vildledende miljømarkedsføring. I den forbindelse blev det anført, at lignende udsagn har været anvendt siden 2019 på både hjemmeside, emballage og sociale medier – uden tilstrækkelig dokumentation.
Hvorfor er dommen historisk?
Dommen er den første strafferetlige domstolsafgørelse, der handler om bæredygtighedsudsagn.
Tidligere sager har enten været civile – f.eks. Danish Crown-sagen ved Vestre Landsret i 2024 – eller afsluttet med administrative bøder accepteret af virksomhederne uden retssag – f.eks. Mercedes-Benz, der fik en bøde på 1 mio. kroner og Royal Unibrew med en bøde på 4 mio. kroner.
Dommen mod AYA&IDA signalerer derfor en ny fase, hvor domstolene også på det strafferetlige spor tager stilling til grønne udsagn i markedsføringen.
Strammere rammer for grøn markedsføring
EU og Danmark har de senere år løbende strammet kravene til grønne påstande. Med implementeringen af EU-direktiv 2024/825, blev der indført nye definitioner og forbud mod såkaldte vage, generiske miljøanprisninger uden solid dokumentation.
I 2025 har Danmark vedtaget ændringer i markedsføringsloven som led i den implementering, der træder i kraft i 2026.
Forbrugerombudsmandens vejledning gør det klart, at virksomheder både skal kunne dokumentere specifikke og generelle miljøudsagn – ofte på tværs af hele produktets livscyklus – og at uklare udsagn typisk kræver en meget høj samlet miljøpræstation for ikke at være vildledende.
Konsekvenser for danske virksomheder
Dommen understreger, at virksomheder, der anvender miljø- og bæredygtighedsargumenter, skal kunne fremvise konkret dokumentation for deres udsagn, og at udsagnene skal kunne efterprøves.
Forskellen mellem civile sager, administrative bøder – og nu en straffedom ved domstolene – hæver risikobilledet for danske virksomheder.
AYA&IDA har mulighed for at anke dommen til landsretten indtil den 25. december 2025.
Hvordan kan Grant Thornton hjælpe?
Hos Grant Thornton får vi leveret vores drikkeflasker fra AYA&IDA - og det er vi rigtigt glade for. Vi ser det som en ærgerlig situation, at en mindre virksomhed, som forsøger at gøre en reel forskel, idømmes en stor bøde. Bøden kunne være undgået med den rette hjælp.
Dommen beviser, at fokus på de "vage eller udokumenterede grønne udsagn" er blevet skærpet betragteligt. Derfor bør alle virksomheder - samt produkt-, marketing og kommunikationsansvarlige - være betydeligt mere opmærksomme på, hvad der gælder.
Bruger din virksomhed bæredygtighedsudsagn i salgs- eller markedsføringssammenhænge, kan Grant Thorntons rådgivere i ESG & Bæredygtighed hjælpe med at gøre dem specifikke, dokumenterbare og robuste.
På den måde reducerer din virksomhed risikoen for myndighedssager, påtaler og bøder, der kan ende i millionklassen – afhængigt af sagens alvor.
Har du brug for et gennemsyn af din virksomheds grønne udsagn? Så kontakt Grant Thorntons ESG-eksperter for en uforpligtende snak om vores rådgivningsmuligheder.