-
Cookies
Her kan du finde information om, hvordan Grant Thornton håndterer cookies.
-
Databehandling
Læs mere om Grant Thorntons rolle som hhv. databehandler og dataansvarlig. Find også en oversigt over vores databehandlere og underdatabehandlere.
-
Gennemsigtighedsrapport
Læs Grant Thorntons gennemsigtighedsrapport 2022.
-
Privatlivspolitik
Her finder du information om, hvordan Grant Thornton behandler dine private data.
-
Whistleblowerpolitik
Læs Grant Thorntons whistleblowerpolitik her.
-
Bogføring
Vi kan hjælpe jer med jeres bogføringsbehov uanset om det er manuelt eller digitalt. Derudover kan du også outsource hele din bogføring til os, så sørger vi for at dine regnskabstal altid er opdaterede.
-
CFO Service
Grant Thornton tilbyder interim ressourcer, outsourcing og bogføring som fleksibel støtte til økonomifunktionen. Løsningerne dækker alt fra spidsbelastninger og midlertidig ressourcedækning til digitalisering, procesoptimering og styrket finansiel rapportering. Med CFO Service får virksomheder adgang til eksperter og kapacitet på alle niveauer – fra controllere og bogholdere til økonomichefer.
-
Corporate Finance
Vi tilbyder strategisk og finansiel rådgivning omkring køb og salg af virksomheder, børsnoteringer og kapitalrejsninger med fokus på små og mellemstore virksomheder.
-
Digitalisering
Vi kan hjælpe dig med at digitalisere dine administrative arbejdsgange og give dine medarbejdere en lettere hverdag. Læs mere om vores ydelser her.
-
ESG og Bæredygtighed
ESG og Bæredygtighed
-
IT-revision & Rådgivning
Vi arbejder både med at verificere og attestere serviceleverandørers it-systemer, hvad enten det gælder ISO 27001, ISO 27002, ISO 27701, GDPR, NIS2 i ISAE 3402 eller ISAE 3000 erklæringer, eller SOC1, SOC2 , ligesom vi arbejder med rådgivning for vores kunder, der ønsker at implementere disse standarder.
-
Moms & Afgifter
Grant Thornton kan hjælpe dig med at få overblik over reglerne for momsen og de afgifter, der skal betales i din branche. Vi har styr på reglerne og kan sætte det korrekt op i jeres økonomisystem.
-
Revision & Regnskab
Vi håndterer både små og store regnskabs- og revisionsopgaver og er optaget af at sikre, at du får det bedste overblik over din økonomiske situation.
-
Skat
Vi giver dig skatterådgivning, der er til at forstå og sørger for at skatten ikke bliver højere, end den skal være. Derudover kan vi rådgive dig om de skattetekniske konsekvenser, som f.eks. ejerskifte, generationsskifte eller investeringer kan give dig og din virksomhed.
-
Transaction Advisory Services
Transaction Advisory Services
-
Økonomisk rådgivning
Grant Thornton har stor erfaring med økonomisk rådgivning og udvikling af virksomheder.
-
Construction
Læs mere om vores ydelser indenfor Construction
-
Energy & Resources
Læs mere om vores ydelser indenfor Energy & Resources
-
Real Estate
Læs mere om vores rådgivning og ydelser inden for Real Estate
-
Shipping & Transportation
Læs mere om vores ydelser og rådgivning inden for Shipping & Transportation
-
Teknologi, kommunikation, medier og underholdning
Læs mere om vores ydelser indenfor teknologi, kommunikation, medier og underholdning.

I slutningen af december 2022 blev det vedtaget, at afskrivningsberettigede bygninger anskaffet fra 1. januar 2023 skattemæssigt kan afskrives med højst 3 % årligt mod 4 % tidligere. Det betyder, at bygningen bliver afskrevet over 33 år frem for tidligere 25 år. Set over hele årrækken er der ikke tale om en merskat for virksomhederne, men der vil være en likviditetsforskydning, da skatten de første 25 år vil være højere (med nuværende selskabsskatteprocent 22.000 kr. for hver 10 mio. kr. investeret i bygninger), hvorimod skatten vil være lavere de sidste 9 år.
Der skal dog gøres opmærksom på, at ændringen ikke påvirker de regnskabsmæssige resultater, da det alene påvirker det skattemæssige resultat.
Udover bygninger gælder ændringen også installationer samt visse former for kunstnerisk udsmykning, ligesom begrebet ”bygninger” også dækker over om- og tilbygninger. Reglerne gælder også for bygninger, der er opført på lejet grund.
Ikrafttræden
Bygninger, der er anskaffet før 1. januar 2023 kan fortsat skattemæssigt afskrives med 4 % årligt, men er bygningen anskaffet d. 1. januar 2023 eller senere, er de nye regler gældende. Såfremt man har en ældre bygning og er i gang med en til- eller ombygning, der først færdiggøres efter d. 1. januar 2023, vil bygningen skulle afskrives med forskellige satser; den oprindelige bygning med 4 % årligt, mens til- eller ombygningen afskrives med 3 % årligt.
Når der tales om ”anskaffelse”, betyder det, når bygningen tages i brug. Såfremt der er igangværende byggeprojekter, som først står færdige i 2023, vil det være de nye regler, der er gældende. Bygninger, der er købt med overtagelse i 2022, skal derfor også være taget i brug inden årets udløb. Hvis ikke dette er tilfældet, skal bygningen fremadrettet afskrives med 3 % årligt.
Intet tillæg på 3 %
Tidligere var det sådan, at hvis levetiden på en bygning var mindre end 25 år, kunne bygningen afskrives på kortere tid og tillægges 3 % til den årlige afskrivning. Denne regel er nu ændret til, at bygninger stadig godt kan afskrives på mindre end 33 år, hvis levetiden er kortere, men der er intet tillæg på 3 %. En bygning med en levetid på 20 år, kan derfor skattemæssigt afskrives med 5 % årligt.
Brug for hjælp?
Er du i tvivl om, hvordan denne regelændring kan påvirke afskrivningerne på dine bygninger, så kontakt gerne din revisor. Hos Grant Thornton står vi klar til at rådgive dig igennem alt hvad der omhandler Skat, Moms og Afgifter.