-
M&A transaktioner
M&A transaktioner
-
Børsnoteringer & kapitalmarkeds-transaktioner
Børsnoteringer og andre kapitalmarkedstransaktioner
-
Private kapitaltilførsler
Private kapitaltilførsler
-
Hvad er IT-revisorerklæringer?
Der findes forskellige typer it-revisorerklæringer. Læs hvad forskellen på ISAE 3000 og ISAE 3402 er.
-
ISAE 3402 – IT-revisorerklæring
En revisorerklæring af typen ISAE 3402 dokumenterer it-forholdene hos en virksomhed og fungerer ofte som bevis for, at virksomheden lever op til lovkrav og god it-skik.
-
ISAE 3000 GDPR – IT-revisorerklæring
En ISAE 3000 revisorerklæring er resultatet af vores gennemgang, der beviser om jeres virksomhed overholder databeskyttelsesloven (GDPR) som databehandler.
-
ISAE 3000 Cyber – IT-revisorerklæring
ISAE 3000 Cyber er en it-revisorerklæring der er relevant, hvis man ønsker at vise hvilke sikringsniveau virksomheden har i forhold til cybersikkerhedsrisici.
-
Forberedelsesforløb inden ISAE erklæringsarbejdet
Vi assisterer virksomheder i forløbet frem mod ISAE erklæringsarbejdet.
-
GAP analyser
For it sikkerhed kan GAP bruges til at påvise hvor der bør lægges ressourcer ift. hvor man gerne ser sin organisation være fremadrettet.
-
IT-rådgivning
Vi rådgiver både store og små virksomheder om alt lige fra håndtering af governance, risk og compliance (GRC), til spørgsmål om GDPR, udarbejdelse af it-sikkerhedspolitikker (informationssikkerhedspolitikker), implementering af NSIS eller NIS2.
-
ISO 27001/2 og ISO 27701
Vi hjælper med udarbejdelse af certificering omkring informationssikkerhed, hvor ISO 27001 er den mest anerkendte internationale standard.
-
NIS2 – rådgivning om implementering
Virksomheder og offenlige organisationer kan være omfattet af NIS2, hvis man anses for at være en del af Danmarks kritiske infrastruktur. Vi assisterer i arbejdet hen mod at blive NIS2-compliant.
-
NSIS – MitID/NemLog-in3
Udbydere af MitID skal have tilladelse fra Digitaliseringsstyrelsen, for at udbyde løsningen. Vi hjælper med formkrav og indhold til hvad der skal til for at blive godkendt.
-
It due diligence
Som it-revisorer er vi den uvildige part i it due diligence gennemgang ved virksomhedskøb, -salg eller -overtagelse. Vores detaljerede fagviden, fra det tekniske og det organisatoriske, gør, at vi ikke kun vurderer værdiansættelsen af hardwaren i virksomheden, vi vurderer mest af alt den forretningsmæssige værdi af systemerne.
-
Praktisk IT-sikkerhedsvurdering
Vi udarbejder praktisk IT-sikkerhedsvurdering til brug i virksomhedens it-funktion, men mest af alt til brug af direktion og bestyrelse.

Virksomheder, organisationer, foreninger mv. risikerer at skulle betale renter allerede fra sidste rettidige betalingsdato, hvis virksomheden ikke har betalt den moms eller de afgifter, som denne reelt er forpligtiget til. Ændringen gælder for både moms, afgifter og skat, men denne artikel tager udgangspunkt i de momsmæssige konsekvenser. Bemærk, at ændringen på skatteområdet, har mere karakter af en tilpasning med henblik på en egentlig renteharmonisering.
Hvorfor renter på moms?
Førhen har der kun været opkrævet renter af moms i tilfælde af, at denne blev indbetalt for sent efter varsling. Hvis virksomheden ikke betalte momsen indenfor 14 dage efter varsel, blev der opkrævet renter. Hvis virksomheden angav et forkert beløb, som den efterfølgende rettede og indbetalte, blev der ikke opkrævet renter. For bl.a. at undgå, at virksomheder med overlæg gør dette for at udskyde momsbetalingen, harmoniseres rentereglerne, så der vil blive opkrævet renter af for sent og forkert angivet og betalt moms. Samtidig fjernes betalingsfristen på de 14 dage helt. Det betyder, at virksomheden uanset hvad vil skulle betale renter.
Hvilken betydning har det for dig?
Grundet lovændringen er det nu endnu vigtigere, at virksomheden har styr på momsen, herunder hvad der skal opkræves salgsmoms af, og hvad der er momsfradrag for. Hvis Skattestyrelsen udtager en virksomhed til kontrol, vil der påløbe renter under hele sagsbehandlingstiden, herunder fra sidste rettidige betalingsdag.
Renten udgøres af en basisrente på 0,7 pct. pr. måned + en tillægsrente, som fastsættes af Nationalbanken. For nuværende udgør denne tillægsrente 0 pct. Derved er den nuværende årlige rente 8,4 pct. per år (før indregning af renters rente). Vi står naturligvis altid til rådighed, hvis I vurderer, at en momsgennemgang vil være relevant i jeres virksomhed.
Renteberegning i praksis
Renterne kommer i praksis til at fungere sådan, at de påløber sidste rettidige betalingsdato. Den sidste rettidige betalingsdato afhænger af virksomhedens momsperiode; halvårs-, kvartals- eller månedsmoms.
Status
Implementeringsdatoen for lovændringen er ikke kendt endnu, og vi ved således ikke, hvornår man vil påbegynde renteopkrævning. Dog skal nystartede virksomheder eller virksomheder, der registreres retrospektivt, være opmærksomme på, at de risikerer at skulle betale renter allerede nu.
Virksomheder med blandede aktiviteter
Samtidig ønsker man at ændre praksis for virksomheder, der både har momspligtige og momsfrie aktiviteter. Lige nu er det sådan, at blandede virksomheder anvender en foreløbig fradragsprocent (pro-rata sats) ved opgørelse af moms og godtgørelse af afgifter, og først beregner den endelige fradragsprocent, når året er afsluttet. Med lovændringen vil virksomheden skulle betale renter, hvis den har anvendt en for høj fradragsprocent, hvilket naturligvis er uhensigtsmæssigt. Derfor ønsker man at udvikle et andet regelsæt herfor. Hvordan det kommer til at udforme sig i praksis, er endnu ukendt.
Eksempelvis forsøger FSR – danske revisorer at få skattemyndighederne til at udarbejde en positivliste eller vejledning fra Skattestyrelsen om i hvilke situationer, man vil undlade at opkræve renter.
Situationer, hvor der vil påløbe renter
Der vil påløbe renter i følgende situationer (ikke udtømmende):
- Når en virksomhed angiver og indbetaler moms for sent
- Når en virksomhed selv korrigerer i tidligere angivelser, og derfor skal indbetale et højere momsbeløb
- Når Skattestyrelsen korrigerer i tidligere angivelser, og virksomheden derfor skal indbetale et højere momsbeløb
- Når en nyregistreret virksomhed indberetter sin første momsangivelse for sent, men inden Skattestyrelsen har lavet en skønsmæssig ansættelse af momsen
- Når en nyregistreret virksomhed indberetter sin første momsangivelse til tiden, men den efter indberetningsfristen rettes til et højere skyldigt beløb
- Når en virksomhed bliver momsregistreret med tilbagevirkende kraft og derfor indgiver sin første momsangivelse for sent
Bemærk: Der påløber ikke renter, hvis virksomheden omvendt har betalt for meget i moms, og Skat derfor skylder virksomheden penge.
Tidligere regler | Nye regler |
Renter påregnes af for sent betalt moms og afgifter. | Renter påregnes af for sent og forkert betalt og angivet moms og afgifter. |
Virksomheden havde 14 dage til at betale efter påbud, før der skulle afregnes renter. | Der afregnes renter uanset hvad – de 14 dages betalingsfrist fjernes. |
Vi er klar til at hjælpe
Grant Thorntons afdelingen for skat, moms og afgifter står til rådighed, såfremt du skulle have brug for rådgivning eller have spørgsmål til de nye renteregler.