-
M&A transaktioner
M&A transaktioner
-
Børsnoteringer & kapitalmarkeds-transaktioner
Børsnoteringer og andre kapitalmarkedstransaktioner
-
Private kapitaltilførsler
Private kapitaltilførsler
-
Hvad er IT-revisorerklæringer?
Der findes forskellige typer it-revisorerklæringer. Læs hvad forskellen på ISAE 3000 og ISAE 3402 er.
-
ISAE 3402 – IT-revisorerklæring
En revisorerklæring af typen ISAE 3402 dokumenterer it-forholdene hos en virksomhed og fungerer ofte som bevis for, at virksomheden lever op til lovkrav og god it-skik.
-
ISAE 3000 GDPR – IT-revisorerklæring
En ISAE 3000 revisorerklæring er resultatet af vores gennemgang, der beviser om jeres virksomhed overholder databeskyttelsesloven (GDPR) som databehandler.
-
ISAE 3000 Cyber – IT-revisorerklæring
ISAE 3000 Cyber er en it-revisorerklæring der er relevant, hvis man ønsker at vise hvilke sikringsniveau virksomheden har i forhold til cybersikkerhedsrisici.
-
Forberedelsesforløb inden ISAE erklæringsarbejdet
Vi assisterer virksomheder i forløbet frem mod ISAE erklæringsarbejdet.
-
GAP analyser
For it sikkerhed kan GAP bruges til at påvise hvor der bør lægges ressourcer ift. hvor man gerne ser sin organisation være fremadrettet.
-
IT-rådgivning
Vi rådgiver både store og små virksomheder om alt lige fra håndtering af governance, risk og compliance (GRC), til spørgsmål om GDPR, udarbejdelse af it-sikkerhedspolitikker (informationssikkerhedspolitikker), implementering af NSIS eller NIS2.
-
ISO 27001/2 og ISO 27701
Vi hjælper med udarbejdelse af certificering omkring informationssikkerhed, hvor ISO 27001 er den mest anerkendte internationale standard.
-
NIS2 – rådgivning om implementering
Virksomheder og offenlige organisationer kan være omfattet af NIS2, hvis man anses for at være en del af Danmarks kritiske infrastruktur. Vi assisterer i arbejdet hen mod at blive NIS2-compliant.
-
NSIS – MitID/NemLog-in3
Udbydere af MitID skal have tilladelse fra Digitaliseringsstyrelsen, for at udbyde løsningen. Vi hjælper med formkrav og indhold til hvad der skal til for at blive godkendt.
-
It due diligence
Som it-revisorer er vi den uvildige part i it due diligence gennemgang ved virksomhedskøb, -salg eller -overtagelse. Vores detaljerede fagviden, fra det tekniske og det organisatoriske, gør, at vi ikke kun vurderer værdiansættelsen af hardwaren i virksomheden, vi vurderer mest af alt den forretningsmæssige værdi af systemerne.
-
Praktisk IT-sikkerhedsvurdering
Vi udarbejder praktisk IT-sikkerhedsvurdering til brug i virksomhedens it-funktion, men mest af alt til brug af direktion og bestyrelse.
(Opdateret 6. juli 2020)
Her kan du læse vores eksperters svar på de oftest stillede spørgsmål om kompensation til selvstændige og freelancere.
For selvstændige og freelancere med B-indkomst
For at du som selvstændig eller freelancer kan søge om kompensation, skal du og din virksomhed leve op til følgende krav:
- Din omsætning eller B-indkomst har i gennemsnit været minimum 10.000 kr. om måneden før coronakrisen. Har du ikke haft nogen omsætning eller B-indkomst før 9. marts 2020, f.eks. hvis din virksomhed er helt nyopstartet, kan du ikke søge kompensation.
- Du forventer et omsætningstab på min. 30 % grundet COVID-19
For selvstændige og freelancere med CVR-nummer, gælder der derudover:
- Du skal eje mindst 25 % af virksomheden.
- Du har maksimalt 25 ansatte. Virksomhedsejeren og ægtefælle tæller ikke med i denne normering.
- Du arbejder i virksomheden.
Der kan søges for perioden 9. marts til 8. juli 2020 nu på Virk.dk. Ansøgere der allerede har søgt kompensation for perioden 9. marts til 8. juni 2020, kan søge om udvidelse til 8. juli 2020.
Din virksomhed kan få kompensation for op til 90 % af omsætningstabet såfremt, at din virksomhed ikke har været underlagt forbud mod at holde åbent. Har du været underlagt forbud mod at holde åbent, kan du få op til 100 % kompensation af dit omsætningstab.
Kompensationen udgør maksimalt 23.000 kr. pr. måned, men såfremt at din ægtefælle arbejder i virksomheden forhøjes beløbet til det dobbelte.
Modtaget kompensation skal tilbagebetales, hvis summen af den personlige indkomst, aktieindkomst fra selskaber, der indgår i grundlaget for kompensation og overskud i virksomhedsindkomst i 2020 er over 800.000 kr.
Ja, kompensationen er skattepligtig, og du skal selv indberette beløbet til Skat.
Senest 8. december 2020 skal der indsendes en opgørelse over det faktiske omsætningstab eller B-indkomsttab til Erhvervsstyrelsen, der på denne baggrund afgør en eventuel efterregulering i opad- eller nedadgående retning. Derudover skal kompensationen betales tilbage, hvis virksomhedsejere har en personlig indkomst, aktieindkomst fra selskaber, der indgår i grundlaget for kompensation og overskud i virksomhedsindkomst på mere end 800.000 kr. i 2020.
Kompensationen kan i første omgang kun søges for den fulde tremåneders periode fra 9. marts 2020 til 8. juni 2020. Fra medio maj 2020 vil det i tillæg hertil blive muligt at ansøge i den fulde periode 9. juni til 8. juli 2020.
Beregning af virksomhedens tabte omsætning tager udgangspunkt i en sammenligning med en periode i 2019. Referenceperioden er som udgangspunkt 1. april til 30. juni 2019.
Har virksomheden ikke omsætning i ovenstående periode kan perioden 1. december 2019 til 29. februar 2020 anvendes.
Er virksomheden stiftet efter den 1. december 2019 er referenceperioden fra stiftelsestidspunktet og frem til 9. marts 2020, dog skal perioden som minimum dække en hel måned.
Hvis ingen af ovenstående referenceperioder er retvisende for virksomheden, f.eks. grundet sygdom, er det muligt at vælge en anden periode af tre måneders varighed.
Ja, hvis du er ejer af virksomheden eller ægtefælle af ejeren, må du gerne fortsætte med at arbejde, selvom du har søgt kompensation.
Ja, hvis du er virksomhedsejer med maksimalt 25 ansatte, hvor de ansatte står til at blive fyret grundet coronakrisen, kan du - ud over kompensation for selvstændige, søge om lønkompensation for dine medarbejdere. Det vil også være muligt at opnå kompensation for faste omkostninger.
Der er ansøgningsfrist den 31. august 2020. Ansøgning skal ske via Virk.dk.
Nej, det kræver ikke revisorbistand at søge kompensationen. Det kan dog være en god idé at varsle din revisor om ansøgningen i tilfælde af, at din ansøgning udtages til kontrol. I det tilfælde kan Erhvervsstyrelsen nemlig pålægge dig revisorbistand fra en godkendt uafhængig revisor.
Bemærk også, at din revisor ikke kan søge om kompensation på dine vegne uanset, om revisoren normalvis har fuldmagt til at agere for virksomheden.
For freelancere m.fl. med blandet A- og B-indkomst
For at søge kompensation som freelancer eller lign. erhverv skal du have et forventet indkomsttab fra A- og B-indkomst samt anden indkomst på minimum 30 % grundet COVID-19, og din samlede indkomst i 2020 må ikke overstige 800.000 kr.
Derudover skal du have haft en samlet indkomst på mindst 10.000 kr. i gennemsnit om måneden i kalenderåret 2019, hvoraf mindst 5.000 kr. pr. måned har været B-indkomst og maksimalt 20.000 kr. pr. måned har været A-indkomst. Du skal have haft indtægter frem til den 9. marts 2020.
I den samlede indkomst indgår endvidere indtægter for arbejde, når indtægterne har form af vederlag i form af biblioteksafgift, legater fra Statens Kunstfond, bortseelsesberettigede pensionsindbetalinger efter pensionsbeskatningslovens § 19, godtgørelse for medlemskab af eller som medhjælp for bestyrelser, udvalg, kommissioner, råd og lignende, indkomst, der beskattes efter kildeskattelovens §§ 48 E og F, og indkomst fra beskæftigelse om bord på et skib, der er registreret i Dansk Internationalt Skibsregister.
Overskud fra egen selvstændig virksomhed, der er registreret i CVR senest den 9. marts 2020 kan tillægges den samlede indkomst for at opfylde kravet på mindst 10.000 kr. i gennemsnit om måneden, men dette overskud indgår ikke i den samlede indkomst, der kan kompenseres.
Endelig må beskæftigelsesgraden maksimalt være 55 % for A-indkomst, og du må ikke modtage ydelser som f.eks. dagpenge og kontanthjælp.
Du skal ansøge om kompensation for enten en tre- eller firemåneders periode startende den 9. marts 2020.
Du kan få kompensation for op til 90 % af det forventede samlede indkomsttab, dog maksimalt 20.000 kr. pr måned i kompensationsperioden.
Der ydes ikke kompensation for tab, som du godtgøres på anden vis, herunder ved forsikring eller anden statslig kompensationsordning.
Beregning af indkomsttabet tager udgangspunkt i en sammenligning med en periode i 2019. Referenceperioden er som udgangspunkt 1. april til 30. juni 2019.
Har du ikke haft indkomst i ovenstående periode kan perioden 1. december 2019 til 29. februar 2020 anvendes.
Har du ikke haft indkomst i nogen af de ovenstående perioder er referenceperioden fra først registrerede indkomst og frem til 9. marts 2020, dog skal perioden som minimum dække en hel måned.
Hvis ovenstående referenceperioder grundet særlige omstændigheder ikke giver et retvisende sammenligningsgrundlag for din forventede samlede indkomst for kompensationsperioden, skal det begrundes, hvilke særlige omstændigheder, der er årsag hertil, samt hvorfor disse nødvendiggør en anden opgørelsesperiode. Der skal samtidig oplyses den realiserede samlede indkomst for denne anden opgørelsesperiode. Den anden opgørelsesperiode skal være på 3 måneder.
Ja, kompensationen er skattepligtig, og du skal selv indberette beløbet til Skat.
Senest 8. december 2020 skal der indsendes en opgørelse over det faktiske indkomsttab til Erhvervsstyrelsen, der på denne baggrund afgør en eventuel efterregulering i opad- eller nedadgående retning. Derudover skal kompensationen betales tilbage, hvis du har en samlet indkomst på mere end 800.000 kr. i 2020.
Retten til kompensation kan ligeledes bortfalde hvis tildeling af tilskuddet er i strid med Europa-Kommissionens forordning (EU) nr. 1407/2013 (de minimis-forordningen, der fastsætter et loft på 200.000 EUR som en virksomhed må modtage i statsstøtte over en tre-årig periode).
Ansøgning skal ske via Virk.dk. Fristen for ansøgning udløber 31. august 2020.
Nej, det kræver ikke revisorbistand at søge kompensationen. Det kan dog være en god idé at varsle din revisor om ansøgningen i tilfælde af, at din ansøgning udtages til kontrol. I det tilfælde kan Erhvervsstyrelsen nemlig pålægge dig revisorbistand fra en godkendt uafhængig revisor.
Bemærk også, at din revisor ikke kan søge om kompensation på dine vegne uanset, om revisoren normalvis har fuldmagt til at agere for dig.
Fik du ikke svar på dit spørgsmål, eller har du uddybende spørgsmål, er du altid velkommen til at kontakte os.