-
M&A transaktioner
M&A transaktioner
-
Børsnoteringer & kapitalmarkeds-transaktioner
Børsnoteringer og andre kapitalmarkedstransaktioner
-
Private kapitaltilførsler
Private kapitaltilførsler
-
Hvad er IT-revisorerklæringer?
Der findes forskellige typer it-revisorerklæringer. Læs hvad forskellen på ISAE 3000 og ISAE 3402 er.
-
ISAE 3402 – IT-revisorerklæring
En revisorerklæring af typen ISAE 3402 dokumenterer it-forholdene hos en virksomhed og fungerer ofte som bevis for, at virksomheden lever op til lovkrav og god it-skik.
-
ISAE 3000 GDPR – IT-revisorerklæring
En ISAE 3000 revisorerklæring er resultatet af vores gennemgang, der beviser om jeres virksomhed overholder databeskyttelsesloven (GDPR) som databehandler.
-
ISAE 3000 Cyber – IT-revisorerklæring
ISAE 3000 Cyber er en it-revisorerklæring der er relevant, hvis man ønsker at vise hvilke sikringsniveau virksomheden har i forhold til cybersikkerhedsrisici.
-
Forberedelsesforløb inden ISAE erklæringsarbejdet
Vi assisterer virksomheder i forløbet frem mod ISAE erklæringsarbejdet.
-
GAP analyser
For it sikkerhed kan GAP bruges til at påvise hvor der bør lægges ressourcer ift. hvor man gerne ser sin organisation være fremadrettet.
-
IT-rådgivning
Vi rådgiver både store og små virksomheder om alt lige fra håndtering af governance, risk og compliance (GRC), til spørgsmål om GDPR, udarbejdelse af it-sikkerhedspolitikker (informationssikkerhedspolitikker), implementering af NSIS eller NIS2.
-
ISO 27001/2 og ISO 27701
Vi hjælper med udarbejdelse af certificering omkring informationssikkerhed, hvor ISO 27001 er den mest anerkendte internationale standard.
-
NIS2 – rådgivning om implementering
Virksomheder og offenlige organisationer kan være omfattet af NIS2, hvis man anses for at være en del af Danmarks kritiske infrastruktur. Vi assisterer i arbejdet hen mod at blive NIS2-compliant.
-
NSIS – MitID/NemLog-in3
Udbydere af MitID skal have tilladelse fra Digitaliseringsstyrelsen, for at udbyde løsningen. Vi hjælper med formkrav og indhold til hvad der skal til for at blive godkendt.
-
It due diligence
Som it-revisorer er vi den uvildige part i it due diligence gennemgang ved virksomhedskøb, -salg eller -overtagelse. Vores detaljerede fagviden, fra det tekniske og det organisatoriske, gør, at vi ikke kun vurderer værdiansættelsen af hardwaren i virksomheden, vi vurderer mest af alt den forretningsmæssige værdi af systemerne.
-
Praktisk IT-sikkerhedsvurdering
Vi udarbejder praktisk IT-sikkerhedsvurdering til brug i virksomhedens it-funktion, men mest af alt til brug af direktion og bestyrelse.
Genindførelse af omkostningsgodtgørelse i skattesager for selskaber og fonde
Folketinget har den 15. december 2016 vedtaget et lovforslag, som genindfører omkostningsgodtgørelsen i skattesager for selskaber og fonde.
Lovændringen betyder, at reglerne om omkostningsgodtgørelse i skattesager – som altså fra 1. januar 2017 også vil gælde for selskaber og fonde – bliver således:
- Der ydes under alle omstændigheder godtgørelse med 50 % af udgifterne til den sagkyndige bistand. Får man senere fuldt eller overvejende medhold ved klageinstansen i sin klage ved Skatteankestyrelsen/Landsskatteretten eller ved domstolene, forhøjes godtgørelsen, således at man får 100 % dækning af udgifterne.
- Der vil under alle omstændigheder være 100 % omkostningsgodtgørelse for udgifter til sagkyndig bistand, hvis en sag videreføres på SKAT’s eller Skatteministeriets initiativ, dvs. når en afgørelse påklages eller indbringes for domstolene af SKAT eller Skatteministeriet.
- Der vil ikke være mulighed for omkostningsgodtgørelse i klagesager om omkostningsgodtgørelse.
- Udgifter til sagkyndig bistand i skattesager kan ikke fradrages ved indkomstopgørelsen, heller ikke selv om man vælger ikke at søge om omkostningsgodtgørelse. Der er derfor heller ikke fradragsret for de resterende 50 % af udgifterne i de tilfælde, hvor de alene godtgøres med 50 %.
- SKAT får udvidet adgang til at anmode den sagkyndige om regnskabsmateriale med bilag samt andre dokumenter, der kan have betydning for bedømmelsen af anmodningen om omkostningsgodtgørelsen.
Lovændringen træder i kraft 1. januar 2017 og vil – for selskaber og fonde – omfatte udgifter til sagkyndig bistand, som ydes efter denne dato. Der ydes dermed ikke godtgørelse for udgifter til bistand ydet i 2016, uanset de først faktureres i 2017.
Hvis du har spørgsmål er du velkommen til at kontakte os.
Lærke Hesselholt
Head of TAX
Telefon: +45 35 27 52 40
Mail: Laerke.Hesselholt@dk.gt.com
Karsten Gianelli
Senior Tax Manager
Telefon: +45 35 27 52 57
Mail: Karsten.Gianelli@dk.gt.com